Hoe duw ik mensen niet van me weg?

Ik heb de neiging mensen, nieuwe vrienden, na een tijdje van me af te duwen. Ik ben er achter gekomen dat ik dit vaak heb gedaan en laatst dus weer heb gedaan waardoor ik langzaam twee vriendinnen van me heb 'verloren' zegmaar, het contact is bijna niks meer, maar niet dat we ruzie hebben ofzo. Dat wegduwen van mensen doe ik denk ik omdat ik bang ben dat als ze me ooit pijn ga doen dat ik dan optijd ze wegduw want dan kunnen ze me ook niet meer pijn doen. Een soort zelfbescherming methode? Maar ik baal dat ik dat onbewust altijd doe en ik lijd er dan achteraf erg onder en heb er dan soms ook spijt van. HOOEE Duw ik mensen niet meer van me af? Iemand die kampt met hetzelfde probleem?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (2)

Wees kwetsbaar. Leg aan de vriend uit dat je moeite hebt mensen dichtbij te laten komen. Vraag of de vriend(in) je een waarschuwing wil geven als deze het gevoel krijgt dat je afstand neemt, de ander weg wilt duwen. Omdat dit dus echt niet de bedoeling is.

Hier staan wat redenen waarom je iemand wegduwt die van jou houdt:
https://teenmag.nl/article/redenen-waarom-je-iemand-wegduwt-die-van-jou-houdt/
SimonV
2 jaar geleden
Ja ik maak dit ook wel mee, bij mij gebeurdt het omdat veel vrienden van vroeger mij pijn hebben gedaan en nu minder vertrouwen in hun heb.
Ik heb nu goede vrienden waar ik alles kwijt kan.
Vertel je vrienden wat je dwars zit,dat je dit soms doet en kijk samen wat kan helpen.