Mijn huisgenoot zet altijd verwarming in de winter op 25 graden of hoger, is dit wel nuttig?

Beste lezers,

Ik woon in een studentenhuis, en een huisgenoot van mij die doet als het wat kouder is, de verwarming gelijk aan op 25 graden of hoger. Zodra het eenmaal 21/22 graden is doet hij deze weer lager. Ik heb het idee dat het helemaal niet helpt en dat het ook niet goed is voor de CV. Wat is er nou waar? En hoe zit het met de kosten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
4.4K
SentWierda
2 jaar geleden
Het is vooral slecht voor de portemonnee, want het leidt tot torenhoge kosten..
ronron1212
2 jaar geleden
Waarom leidt het tot toren hoge kosten als het 22 graden is zet hij hem weer terug @SentWierda ?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. De verwarming op 25 graden of hoger zetten is een zeer kostbare aangelegenheid. Het is hèt nieuws van de afgelopen dagen, en zeker vandaag. Zie o.a. de voorpagina van De Telegraaf van vandaag.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda als de temp op 21 22 staat zet hij hem terug dus hij verwarmt niet tot 25 graden dus hoe bedoel je @SentWierda
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Je moet de vraag even heel goed lezen.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN en ronron1212. Het gaat om het principe: de verwarming op minimaal 25 graden zetten. Wie garandeert dat de temperatuur dan nooit boven de 21/22 graden komt?
Het is een studentenhuis, niet een seniorenwoning waar de bewoner de temperatuur angstvallig in de gaten houdt. Een student die de temperatuur angstvallig in de gaten houdt - lijkt me onwaarschijnlijk..
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat is een aanname in de vraag wordt gesteld dat het zo is.
SentWierda
2 jaar geleden
@Vfballez1893. Het is wellicht zinvol alle huisgenoten erop te wijzen dat het gasverbruik nu drastisch moet worden verminderd, omdat de gaslevering deze winter hoogst onzeker wordt. Liever over een paar maanden een verwarming met 18 of 16 graden voor alle huishoudens dan helemaal geen verwarming voor miljoenen huishoudens.
Op dit moment dreigen bedrijfssluitingen door een tekort aan gas.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWirda overdrijven is een vak maar wat je nu schrijft grenst toch echt aan zeer strek overdrijven Gas wordt duur ja
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik houd me aan de feiten. Gigabedrijven staan aan nu de rand van de ondergang door de gasprijsexplosie; de gaskraan in Groningen moet mogelijk weer open.
Voor wie het nieuws volgt, kan de conclusie niet anders zijn dan wat ik stel.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ook dat is jouw idee maar daarom is het nog steeds geen waarheid plaats de link met de echte bedreiging van sluiten van bedrijven.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. De dreigende gasschaarste is inmiddels het allesbeheersende nieuws. De gasprijzen zijn geëxplodeerd: 10 maal zo hoog geworden in een jaar tijd. Vele bedrijven staan op omvallen omdat de gaskosten hoger zijn dan hun verkoopprijzen.

Antwoorden (3)

Of je de thermostaat handmatig inschakelt, of dat deze automatisch inschakelt, daar merkt de verwarmingsketel geen verschil tussen. De ketel slaat aan als daarvoor het signaal komt en slaat uit wanneer het signaal verbroken wordt. De C.V. heeft er niet méér onder te lijden, de thermostaat zou er wel eerder door kunnen stuk gaan.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min Je snapt de vraag niet.
De vraag is of het van enig nut is om de verwarming hoger te zetten dan je hem eigenlijk wil (met het idee dat het daardoor sneller warm is).
jc54
2 jaar geleden
@LeonardN; Zo te zien snap jij het antwoord niet.............
LeonardN
2 jaar geleden
Wat is dan het antwoord? Is het nuttig of niet?
Maw wordt het sneller warm als je hem eerst hoger zet en dan op de gewenste temperatuur? Als ik het antwoord "niet snap" is dat JOUW fout. Het is een ja/nee vraag en je geeft geen ja/nee als antwoord DUS je snapt de vraag niet/hoe je hier antwoord op moet geven.
Wellicht is het zo dat je verhaal naar een nee valt te vertalen, maar dat zou niet de taak van de lezer vrager moeten zijn omdat te ontcijferen.
Als je antwoord werkelijk een antwoord op de vraag poogt te zijn zonder de ja/nee toe te voegen is je reactie nog lozer dan ooit. Voeg dan gewoon het werkelijk te geven antwoord toe IN het antwoord.
MarBet
2 jaar geleden
Ik vind dit antwoord wel duidelijk hoor. Als de ketel op dezelfde wijze reageert als je de verwarming op 21 of 25 graden zet, wordt het dus niet sneller warm en is dus niet nuttig, maar ook niet schadelijk.
Ja dat kan nuttig zijn. Die kamer kan bijvoorbeeld Door de ligging minder goed verwarmd worden, of is bijvoorbeeld de kachel niet groot genoeg. Als de thermostaat dan in een andere ruimte zit die zelf beter opwarmt heeft die kamer meer kans om een aangename temperatuur te krijgen. Dat kost dan wel meer want.
2 jaar geleden
Het hangt een beetje af van de thermostaat die jullie hebben. De eenvoudigste soort aan/uit-thermostaat schakelt de verwarming in als de omgevingstemperatuur te laag wordt, en schakelt uit als de gewenste temperatuur bereikt is. Het heeft dan geen enkele zin om de thermostaat hoger te zetten dan de gewenste temperatuur. De verwarming gaat er niet harder van branden. Daarnaast is het zo dat als de ruimte de gewenste temperatuur heeft, de radiatoren nog heet zijn. De ruimtetemperatuur schiet dan vaak nog een stukje door. Dus zet je hem lager als het 21 graden is, dan kan het best eerst nog 22 of 23 graden worden. Zonde van de energie dus.
Er zijn ook slimmere aan/uit thermostaten. Die leren na enige tijd hoe lang het duurt om op temperatuur te komen en schakelen in aanloop naar de gewenste temperatuur af en toe in en uit. Hiermee worden grotere temperatuurschommelingen en het doorschieten van de temperatuur voorkomen. In dit geval zou het wel kunnen dat het hoger instellen van de temperatuur ervoor zorgt dat de cv in aanloop naar de gewenste temperatuur vaker en langer brandt. De gewenste temperatuur wordt dan misschien wel eerder bereikt, maar ook nu kan de temperatuur dan weer doorschieten en dat is ook weer zonde van de energie.
Tenslotte heb je nog modulerende thermostaten (in combinatie met een modulerende cv-ketel). Bij dit systeem gaat een cv-ketel niet alleen aan of uit, maar kan hij ook in een aantal stappen harder of zachter branden. Het voordeel is dat als de temperatuur maar een klein beetje hoeft te stijgen, de cv maar even zachtjes hoeft te branden. Dit is het meest comfortabele en energiezuinige systeem. Maar hier geldt dat als je de thermostaat hoger instelt dan de gewenste temperatuur, de cv-ketel dus harder gaat branden. Met dus ook weer het risico op doorschieten en extra energieverbruik.

De conclusie is dus dat het in sommige gevallen wel zo is dat de gewenste temperatuur eerder bereikt wordt als je de thermostaat te hoog instelt. Maar het brengt extra kosten met zich mee. Het is dus eigenlijk altijd aan te raden om de thermostaat gewoon op de gewenste temperatuur in te stellen.