Waardoor hebben mannen een dikkere huid als vrouwen?

Ik begreep laatst toen ik naar een tv-show keek dat mannen een dikkere huid als vrouwen hebben. Dat verbaasde me. Je zou er vanuit gaan als vrouwen meer vetmassa hebben (en mannen dus meer spiermassa) dat zij een dikkere huid zouden moeten hebben? Waardoor is dat niet het geval?

2 jaar geleden
in: Huid
1.7K

Het beste antwoord

Mannen hebben veel testosteron (hormoon) en dit heeft vooral invloed op de huid. Het effect dat testosteron op de huid heeft, is dan ook van invloed op de verschillen van huid tussen man en vrouw....Mannenharen zijn grof en nemen een groot deel in van de huidoppervlakte vergeleken met de vrouw. Mannen hebben ook meer haren verspreid over het lichaam, waardoor bescherming tegen de zon doeltreffender is. De schadelijke UV-straling dringt minder door de huid en veroorzaakt daarmee ook minder collageenafbraak.
Door testosteron is er ook een dichtere structuur van collageenvezels in de mannenhuid ontstaan.
Testosteron zorgt er ook voor dat de afscheiding van talg verhoogd wordt over het hele lichaam, maar het uit zich vooral in het gezicht. Vandaar dat vooral pubermannen vaak last krijgen van acné als zij zich in hun ontwikkeling tot man aan een golf testosteron moeten overgeven. Indien vrouwen last hebben van acné hebben zij dan ook een hoger niveau aan mannelijke hormonen. Het is echter niet zo dat acné alleen door hormonen ontstaat...voeding, leefstijl, cellulaire processen of een verzwakt immmuunsysteem kan hier ook debet aan zijn.
In elk geval komt het huidverschil tussen man en vrouw voor rekening van het hormoon testosteron waarvan mannen veel meer hebben dan vrouwen.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De dikkere mannenhuid wordt veroorzaakt door de hoeveelheid talgklieren. Mannen hebben meer talgklieren in hun huid. Zij produceren ongeveer vier keer meer talg dan vrouwen.