Waarom zijn werkgeluiden van buiten in mijn huis erg hoorbaar?

Bij mij in de buurt zijn ze aan het werk er komt een rotonde en verderop nieuwe appartementen.Nu komen de geluiden van de machine's heel erg hoorbaar binnen in mijn huis. Het lijkt wel of het via mijn dak komt die trilt er van. Als ik buiten ben hoor ik het niet zo erg. Buren hebben er geen last van dus er moet iets bij mij zijn waardoor dat komt. Ik hoor brom geluid en een sissend geluid. Weet iemand waarom het bij mij binnenkomt en wat ik er aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik ga ermee aan de slag.

Antwoorden (1)

Blijkbaar werkt jouw huis ergens als klankkast die het geluid versterkt. Dat kan komen door holle plafonds, loze ruimte onder schuin dak, lege inbouwkasten, een omtimmerde schoorsteen e.d. De simpele oplossing hiervoor is ofwel te zorgen dat die ruimtes niet meer leeg zijn, dus volstoppen met spullen (kast) of met isolatiemateriaal (plafond, maar daar kun je niet makkelijk bij). Komt het geluid van afgesloten ruimtes achter het knieschot op zolder, zet dan gewoon de luikjes open. Het is dan geen kleine afgesloten ruimte meer en zal een stuk minder resoneren dan met de luikjes dicht.
Staat je huis zichtbaar te trillen, dan heb je een bouwkundig probleem en zou ik dat door een professional laten nakijken. Als het echt trilt waarbij het huis zelf beweegt dan kan het ook zijn dat daardoor leidingen zijn gaan lekken, wat het sissende geluid kan veroorzaken. Zelf kun je wel alvast controleren of er nergens water lekt. Gebruik ook je neus om te controleren of je geen gaslek hebt. Houdt het sissen telkens lang aan, dan kun je een voor een de gas- en water hoofdkraan dichtdraaien. Hoofdkraan dicht en dan even een gewone kraan open om de druk van de leidingen te halen. Als het sissen niet ophoudt, weet je dat het niet in die leidingen zit.
Dat de trilling nu vooral in je dak zit wil niet per se zeggen dat het geluid ook via het dak binnen komt. De trillingen kunnen ook door de grond naar jouw huis komen. De benedenverdieping staat blijkbaar stevig en heeft daar geen last van, maar de muren geven de trillingen wel door naar boven.