Wat doet (verdunde) schoonmaakazijn met mijn kamerplanten?

Help, ik heb per ongeluk m'n kamerplanten water gegeven wat nog verdund was met schoonmaakazijn. Dat kwam zo: m'n gieter stond op het aanrecht en ik had er schoonmaakazijn met heet water (flinke scheut schoonmaakazijn, rest water) ingedaan, omdat de gieter aanslag had. Maar dat was ik vergeten, omdat de gieter vaker op het aanrecht staat, gewoon om bijgevuld te worden en dat doe ik dan met water wat over is uit een glas of waterkoker. Dus dan staat hij ook wat langer daar. Heel stom. Ik rook het ook pas toen ik de laatste plant begoot!! Moet ik nu gewoon afwachten of kan ik nog iets doen om ze sowieso te redden???

3 jaar geleden
in: Overig
6.7K
Rieneke1
3 jaar geleden
Het beste zou zijn uit de pot halen en de wortels spoelen, en dan weer oppotten met verse potgrond.

Antwoorden (2)

Azijn, en zeker schoonmaakazijn (is nog zuurder) is NIET goed voor planten. Waarschijnlijk wat minder schadelijk voor planten die graag zure grond hebben (maar dat geldt denk ik niet voor kamerplanten, sommige buitenplanten staan graag in zure grond). Ik zou ze voor nu extra nat houden, misschien een tijdje dompelen in emmertjes water, zodat de zurigheid wat wordt verdund. en er verder het beste van hopen.
Je zou ook je bloemist of tuincentrum even kunnen bellen - die hebben misschien een wat deskundiger advies dan wij hier.
3 jaar geleden
De meeste planten houden niet van zuur, en als er echt serieus veel azijn in je bloemengieter zat is het einde oefening.
Heb je gemalen kalk (voedingskalk) in huis? Zo ja, dan kun je daar kalkwater van maken, en de planten daar flink mee begieten en uit laten lekken. Kalk neutraliseert zuur, en is op zich (bij wat overmaat) niet schadelijk voor de meeste planten.