Het ontstaan van een wolk is een onderdeel van een van de mooiste kringlopen op aarde: de waterkringloop. Als water verdampt uit bijvoorbeeld oceanen of rivieren, vormt het onzichtbare waterdamp. Deze waterdamp stijgt op en hoe hoger het komt, hoe meer het afkoelt. In de troposfeer koelt de lucht af met ongeveer 1 graad Celcius per honderd meter. Als de lucht voldoende is afkoeld, bereikt het zijn verzadigingspunt. Dit wordt ook wel het dauwpunt genoemd. Op dit punt gaat de damp condenseren in kleine waterdruppels, of ijskristallen. Als er voldoende damp gecondenseerd is, herkennen wij dit als een wolk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door een opeenhoping van waterdamp...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wolken ontstaan wanner lucht wordt afgekoeld tot aan het dauwpunt, de temperatuur waarbij de lucht verzadigd raakt en, daarvoor onzichtbare, waterdamp condenseert tot zeer kleine waterdruppeltjes. Afkoeling gebeurt op twee manieren: lucht komt in contact met een koud oppervlak of stijgt in de atmosfeer. Het eerste proces vindt plaats wanneer vochtige lucht over een koud land- of zeeoppervlak stroomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wolken onstaan doordat water condenseert en in de lucht stijgt waar het steeds kouder word daarbij komt meer waterdamp en evenlater is het een wolk geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door condensatie.Water verdampt(condensatie)en dat stijgt op.En als zich dan dat samen pakt worden het wolken.