Hoe verwijder je secondelijm van een platinum trouwring?

Ik heb per ongeluk secondelijm over mijn hele hand gemorst en dus ook over mijn platinum trouwring, ook over het gedeelte met hele kleine diamantjes. Heeft iemand advies hoe ik dit kan verwijderen zonder mijn ring te beschadigen ? Of is er geen keus en moet ik mijn ring professioneel laten schoonmaken ? Waar ik het meest bang voor ben is dat mijn ring niet meer te redden is. Alle advies word erg gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
4.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zou zeggen dat dat met aceton wel moet lukken.
Ik weet echter niet of dat nadelige gevolgen kan hebben op de ring. In theorie zou je zo ook weer de lijm tussen de diamantjes op kunnen lossen.
Ik kan me geenszins voorstellen dat dat niet op te lossen is (in beide vormen).
Aangezien het om een trouwring gaat zou ik even langs een juwelier gaan. Met een beetje geluk heeft die het er zo af, zonder nadelige effecten.
crispy
3 jaar geleden
In de regel is secondenlijm niet bestand tegen hogere temperaturen. Dus even in kokend water leggen zou het al moeten oplossen theoretisch.
Griffin
3 jaar geleden
Er zijn industriële oplossers zoals deze:
https://www.mesaproducts.nl/secondelijm-industrielijm-verwijderaar/

Antwoorden (1)

In principe kan je het verwijderen met iets als aceton. Zowel platina als diamant is inert en zou niet moeten beschadigen.

MAAR!
Het gaat om je trouwring. En een ring met platina en diamanten. Ik zou hierin geen risico gaan nemen en bij een juwelier / edelsmid langs gaan.Die hebben hier ervaring mee. Misschien is reinigen in een ultrasoon bad al voldoende (zodat de lijm "los trilt").

Kortom, ik denk dat professionele hulp de beste oplossing is.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je vertellen dat ultrasoon reinigen niet de superlijm verwijdert.
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin. Dat is jammer. Zou al fijn zijn geweest als het wel zo was.
De meeste mensen zullen dat ook niet thuis hebben staan of tot hun beschikking hebben. De meeste juweliers / edelsmeden wel.
Maar een professional bedenkt er vast wel wat op.