Wat is dit object van koper? Het is 1 meter lang, heeft een houten steel wat er in kan en mee op en neer kan bewegen.

het is van koper , 1 meter lang of hoog . heeft een houtensteel wat er in kan en mee op en neer kan bewegen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.8K
SimonV
3 jaar geleden
Een soort pomp? Hier staan detailfoto's:
https://eurobloha.ru/catalog/interjer/prochiye-predmeti-interjera/Z2497?f=1&page=1

Antwoorden (1)

Het is een raamspuit daterend van tussen 1850 en 1900.

De spuit met houten duwstok erin werkt als een soort slagroomspuit. Door druk te zetten met het houten deel spoot het water er via het tuitje uit. Het vullen ging andersom, ook door het vacuum-principe. Meestal met water uit de voorliggende gracht.

Deze raamspuiten werden tot ongeveer de 2e helft van de 19e eeuw gebruikt om ramen op hoger gelegen verdiepingen nat te spuiten zodat daarna met een borstel aan een lange stok de ramen schoongemaakt konden worden.

De raamspuiten werden uiteraard alleen aangeschaft door de "gegoede burgerij en hoger" om het hun huispersoneel iets makkelijker te maken. En bovendien stond het voornaam als jouw huispersoneel zo'n waterspuit gebruikte.
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Interessant! Dikke plus.
Z512099
3 jaar geleden
Dat jij dat allemaal weet, Amadea +
Z512099
3 jaar geleden
Nu ik ook...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
hartelijk dank amadea