Wat is de eerstvolgende datum met unieke cijfers?

In de datumnotatie dd/mm/jjjj
Vorige was namelijk al heel lang geleden, 25-06-1987

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (2)

SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
mooi antwoord, ik ben blij om te zien dat mijn beredenatie overeen komt ;-)
walter
3 jaar geleden
En daarna komt het wat vaker achter elkaar voor: 17-06-2345
17-09-2348 Het jaartal gooit de komende tijd roet in het eten, doordat het voorlopig wat lage cijfers bevat.
We zitten nu in 2020. Dat is niet uniek. Het eerstvolgend jaar dat uniek is, is 2031. Daar past geen unieke maand bij (of dag). Het jaartal moet dus (veel hoger liggen) en mag niet tegelijkertijd een 1, 2 of een 3 bevatten. Want dan krijg je geen dag er meer bij (of een maand).

Dus het jaartal moet zo laag mogelijk zijn. Een laag uniek jaar is bijvoorbeeld 2345. Je kan in de 2300-range niet lager gaan. 2200-range mag niet (want 2 2-en). 2100-range dan? Dan moet je wat betreft dag op 30 zitten (want 31 mag niet). Maanden die dan nog over blijven zijn 11 en 12 (want de 0 is gebruikt en 11 mag niet), maar die mogen ook niet want de 1 zit al in het jaartal.
2000-range? Dan moet je hoog zitten in het jaartal. 12e maand mag niet, 11e maand kan ook niet. Dus de 0 moet gebruikt worden voor de maand. Maar die zit al in het jaartal, want 2000 range. Dus binnen de 2000-range kom je geen unieke combinatie tegen

Het eerste unieke jaar wat ik dan tegen kom, is 2345. De laagst mogelijke maand is dan 06. En de laagst mogelijke dag 17.
Dus 17-06-2345