Is een testament nodig bij een geregistreerd partnerschap?

In principe erft mijn partner alles toch? Moet er dan alsnog een testament opgesteld worden?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@americanmuffin, bekijk deze bron eens, voor het geval u beiden zeer kort na elkaar overlijdt.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-verloopt-erfenis-als-wij-na-elkaar-overlijden/

Antwoorden (3)

Een testament kan handig zijn.
Een geregistreerd partnerschap moet je vastleggen bij de notaris. Een notaris kan je ook goed het belang uitleggen van een testament.
Zo is in mijn testament bijvoorbeeld een stukje vastgelegd over kruisbelang.
Stel dat mijn partner na een ongeluk 1 minuut later sterft dat ik, dan zou mijn partner alles van mij erven. En dus zouden al onze bezittingen naar zijn familie na zijn dood. Mijn familie krijgt dan helemaal niks. Zo is het wettelijk vastgesteld.
In mijn testament is het nu zo geregeld dat beide families recht hebben op de erfenis.

Het is een lastig verhaal en moeilijk uit te leggen. Maar ik weet zeker dat de notaris die jullie partnerschap registreerd dit goed kan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Een geregistreerd partnerschap hoeft niet bij de notaris vastgelegd te worden dat is al gedaan door de burgerlijke stand het is namelijk een soort huwelijk.
ronron1212
3 jaar geleden
@Vics je bent in de waar met een samenlevingscontract.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212, je hebt helemaal gelijk. Ik ben idd in de war met het samenlevingscontract.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Vics prima advies om goed na te denken wat er met de erfenis gebeurt als de partners kort na elkaar overlijden.
De clausule heet niet kruisbelang, maar erfstelling. Je benoemt dan je eigen familie tot erfgenaam van jouw erfdeel als de langstlevende ook komt te overlijden.
Bij het opnemen van de rampenclausule regel je wat er moet gebeuren als beide partners tegelijk komen te overlijden, bv bij een vliegramp.
Hierbij mijn bron als het mij lukt
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/insluitingsclausule/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik denk dat deze site van de bron de juiste is.
Het is even zoeken
https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-verloopt-erfenis-als-wij-na-elkaar-overlijden/
Dat hangt ervan af wat je wilt. Zonder testament geldt het onderstaande, net als bij een huwelijk.

"Erfenis bij huwelijk voor 1 januari 2018
Bent u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangegaan voor 1 januari 2018? Dan valt een erfenis of een schenking automatisch in de gemeenschap van goederen. Door de wettelijke verdeling krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner alle goederen van de nalatenschap. Pas als hij of zij overlijdt, erven de kinderen. Soms zijn dit kinderen uit een eerder huwelijk. Hierdoor kunnen goederen via de stiefouder bij de stieffamilie terechtkomen.

Wil een erflater of schenker niet dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dan kan hij dit in een testament of akte laten vastleggen. Dit heet een uitsluitingsclausule.

Erfenis bij huwelijk vanaf 1 januari 2018
Bent u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangegaan op of na 1 januari 2018? Dan valt een erfenis of een schenking niet in de gemeenschap van goederen. Wilt u dat een erfenis of schenking wel in de gemeenschap van goederen valt? Dan kunt u met uw partner huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden vastleggen. Heeft de erflater of schenker in een testament of akte een uitsluitingsclausule opgenomen? Dan kunt u de wil van de erflater of schenker niet negeren. De wil van de erflater of schenker gaat voor.

Wil de erflater of schenker dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dan kan hij dit in een testament of akte laten vastleggen. Dit heet een insluitingsclausule."
Computoon
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je antwoord lijkt te gaan over een buitenstaander. Alsof je een heel ander scenario voor je ziet dan de vraag imo over gaat.
Wat als 1 van de partners overlijdt? "
Wil een erflater of schenker niet dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dan kan hij dit in een testament of akte laten vastleggen. Dit heet een uitsluitingsclausule.
" Volgens mij heeft dat niks met de vraag te maken. Dat gaat over een "buitenstaander" die overlijdt. Dit is de situatie/ de vraag. Jan en Marieke willen een geregistreerd partnerschap aangaan.
Hiermee gaan Jan en Marieke ervan uit dat daarmee als een van beide overlijdt men zich weinig zorgen hoeft te maken dat de erfenis op de juist plek terecht komt, namelijk danwel bij Jan (als Marieke eerst overlijdt), danwel bij Marieke (als Jan eerst overlijdt).
Hiervoor hoeft geen testament voor op worden gemaakt... toch?!
Ofwel? Jouw antwoord gaat daar niet echt over zover ik het begrijp. Min dus.
Computoon
3 jaar geleden
Volgens mij heeft vraagsteller een geregistreerd partnerschap met partner. En dan is er (als dat partnerschap geregistreerd is voor 01-01-18) geen testament nodig als het de bedoeling is dat alles naar die partner gaat. Ik weet niet waar je de buitenstaander vandaan haalt.
LeonardN
3 jaar geleden
Wil een erflater of schenker niet dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dat gaat over een erfenis van een buitenstaander of niet dan? Iemand die niet de vrager is en niet de partner van de vrager. Zeg een oom van de vrager. Je laatste reactie is een beter antwoord op de vraag dan je antwoord imo.
Computoon
3 jaar geleden
Nu zie ik waar je de "buitenstaander" vandaan haalt in mijn antwoord. Elk van beide situaties in mijn antwoord (voor en na 2018) bevat feitelijk twee gevallen:
- situatie twee gehuwden/geregistreerden, een overlijdt
- een derde die al dan niet iets wil nalaten aan beide bovenstaanden
LeonardN
3 jaar geleden
"- een derde die al dan niet iets wil nalaten aan beide bovenstaanden" Ik snap niet waarom je dat hebt toegevoegd, en waarom dat zo'n enorm deel van je antwoord inneemt terwijl dat helemaal niet gevraagd wordt.
Het is in mijn ogen nu een superverwarrend antwoord geworden. Bijna 3/4 van je antwoord bespreekt een erfenis van een buitenstaander. Laat ik het anders stellen, alles wat je nu noemt over de erfenis van de buitenstaander... wat kan de vrager daar nu aan veranderen door een testament te nemen?
Niks toch? Dat ligt toch allemaal aan het testament van buitenstaander?!
Maw je verwart toch de vrager?! Ik ben iig helemaal in de war. Het is net alsof je een ongericht antwoord geeft op een gerichte vraag. Kan je misschien anders verwoorden wat volgens jou de vraag is?
Misschien lezen we de vraag heel anders ofzo.
Nee dat is niet nodig. Door een geregistreerd partnerschap aan te gaan val je automatisch in het versterfrecht, net zoals iemand die getrouwd is.
Het is zelfs een van de redenen waarom mensen die in een (langdurige) romantische relatie hiervoor kiezen.
Het zorgt er direct voor dat je niet voor een onaangename verassing komt te staan als een van beide overlijdt en blijkt dat de erfenis naar bijvoorbeeld de ouders van de overledene gaat.

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/verklaring-van-erfrecht/wie-is-erfgenaam/

"
Hieronder wordt het versterfrecht nader toegelicht dus het overlijden zonder testament.

Gehuwd / geregistreerd partnerschap zonder kinderen
Wanneer u ten tijde van uw overlijden gehuwd bent of een geregistreerd partner heeft zonder dat er kinderen zijn,
dan is uw echtgeno(o)t(e) of uw geregistreerd partner uw enige erfgenaam.

Gehuwd / geregistreerd partnerschap met kinderen
In de wet is vastgelegd dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerd partner goed verzorgd achterblijft.
Deze regeling wordt de wettelijke verdeling genoemd.
Bij een wettelijke verdeling gaat de volledige nalatenschap naar de langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner.
Dit betekent niet dat de kinderen onterft zijn.
De kinderen krijgen namelijk een vordering in geld die pas opeisbaar is bij het overlijden van de langstlevende.
De langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner is door de wettelijke verdeling in stand te laten
automatisch enig eigenaar van alle bezittingen en schulden van de erfenis /nalatenschap geworden.
"
===

Dit antwoord gaat enkel over dat wat geregeld is via versterfrecht.
Mocht je specifiekere eisen hebben dan dat zal je toch een testament op moeten laten maken.
Bijvoorbeeld als je juist wil dat je partner niets erft.
====
In principe erft mijn partner alles toch? Ja, zolang je geen kinderen hebt.
Moet er dan alsnog een testament opgesteld worden? Nee, dat is niet nodig als je enige wens is dat je partner alles erft.
Toegevoegd op 26 juli 2020 08:19: tekst
LeonardN