Als ik een videocamera in het buitenland bestel en laat sturen, hoe zit het dan met invoerrechten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Uit een EU-land

Waarde onbeperkt

Geen douanerechten
Geen btw

Uit landen buiten de EU zijn wel invoerrechten en BTW verschuldigd. Met bepaalde uitzonderingen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die moet je dan betalen, tenzij het versturende bedrijf de douane niet attendeerd & de douane je pakktje niet steekproefgewijs opent.

De regels staan hier: http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/

De tarieven staan hier: http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-01.html#P28_2318
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat in het vorige antwoord staat klopt volledig.

Wat ik er nog aan toe te voegen heb is dat je binnen de EU geen invoerrechten (tegenwoordig heet het Douanerechten) verschuldigd bent.

Buiten de EU wel, het hangt van het soort artikel af welk percentage wordt gehanteerd, er komt vervolgens een vrij lastige rekensom, de waarde van de goederen plus de transportkosten, daar een percentage douanerechten over en daarover weer BTW, aangezien ook de transportkosten meegerekend worden kan het een en ander aardig oplopen.

In de EU kopen is dus een voordeel, maar houdt dan wel weer rekening met garantie, hoewel je in alle EU landen garantie hebt kan een verkoper wel van je verwachten dat je de camera terugstuurt voor garantie, ook dat kan het nodige extra kosten t.o.v. naar een winkel in Nederland teruggaan, je moet denk ik een afweging maken of dat het waard is.