Is dit een prehistorisch gereedschap?

Ik vond een paar jaar geleden dit stuk hout in de bergen van Frankrijk, het lijkt erop dat dit door mensen is gemaakt, als dat zo is, komt het ook echt uit de prehistorie en is het wel gereedschap? Voorwerp is ongeveer 20 centimeter lang en best scherp bij de kartelrandjes.

Als iemand hier meer over weet zou ik dat graag willen weten.

https://photos.app.goo.gl/DQkT5pLtE7WKpMzVA

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Hout verrot normaalgesproken binnen enkele jaren,nuv zeer bijzondere onstandigheden.
crispy
3 jaar geleden
'Gereedschap' is een heel uitgebreid begrip. Als je een stok pakt en gebruikt hem als wandelstok, is het een 'gereedschap'. Als je een stuk hout gebruikt om te vechten met een beest, is dat het ook al. Maar als je er een speer van maakt, is dat een heel stuk verder in de ontwikkeling.
Belangrijk is in dit geval of het stuk hout speciaal zo is aangepast dat het een specifiek doel diende. Daar twijfel ik over, ik zie onvoldoende bewerking om daar met zekerheid iets over te zeggen.

Het beste antwoord

Met alle stukken bijzonder hout die ik gezien heb is dit géén prehistorisch gereedschap. Je komt in de praktijk de meest vreemde vormen tegen van wortelstokken en stronken van bomen en vreemd gevormde druivenranken. Vooral wortelstokken en stukken boomwortel kunnen zéér oud worden zonder te rotten. Ik heb zelf twee wat grotere stukken van wortelstronken die al meer dan 40 jaar in weer en wind als decoratie in de tuin staan zonder dat er ook maar iets is verrot. Ook in het veen kom je heel veel goed geconserveerd hout tegen. Als jij vraagt over prehistorie moet je denken aan b.v. 5.000 tot 10.000 jaar of nog ouder. Dan zou je ook veel eerder moeten denken aan fossielen en versteend hout e.d. en dát voelt echt aan als steen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ah, heel erg bedankt, ik heb over dit onderwerk weinig kennis, dit verklaart een hoop. het is inderdaad niet een heel normaal stuk hout dan dat je normaal tegenkomt, dat bracht verwarring. thx :)