Wanneer kunnen of mogen energiemaatschappijen hun tarieven veranderen?

Hoeveel keer en wanneer (per jaar) kunnen of mogen energiemaatschappijen (gas en stroom) hun tarieven verhogen of verlagen en zitten zij hierbij gebonden aan een maximum bedrag voor verhoging dan wel verlaging?

3 jaar geleden
in: Energie
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Info:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen
ronron1212
3 jaar geleden
@TurfGraver dat gaat om iets anders dan de energie leverancier die heeft meer mogelijkheden voor de variabele tarieven.
TurfGraver
3 jaar geleden
Dan voldoet het aan:
Toen u het abonnement afsloot, stond al in de voorwaarden dat de ondernemer de prijs tussentijds mag verhogen. Deze voorwaarden moet u toen ook gekregen hebben. Er moet in staan wanneer en hoe de prijs dan mag verhogen. De ondernemer moet zich daaraan houden.
ronron1212

Antwoorden (1)

Als je zekerheid wilt over je energiekosten, dan kun je het beste kiezen voor een vast tarief. Je betaalt dan een vaste energieprijs tot je contract afloopt. Hierdoor kun je niet profiteren van prijsdalingen in de markt, maar sta je ook niet voor verrassingen als deze prijzen stijgen. Als je kiest voor een variabel tarief, kun je wel profiteren van schommelingen in de markt. Houd er dan wel rekening mee dat als de marktprijzen stijgen, jouw energieprijs ook stijgt.
In de meeste gevallen wijzigen variabele tarieven twee keer per jaar. Soms gebeurt het per kwartaal. Kijk hier goed naar voordat je je energiecontract afsluit. Dit om verrassingen te voorkomen.