wat is dit voor wapenholster?

Ik heb dit wapenholster gevonden toen ik aan het opruimen was bij mijn opa op zolder kan iemand mij vertellen voor welk wapen dit is? En misschien de waarde ervan?

Picture for question
4 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Sloesj
4 jaar geleden
In dit holster zullen als ik er zo naar kijk meer wapens in kunnen. De waarde hangt van de stof af (leer).
dudemeister
4 jaar geleden
ik denk dat de waarde van het holster te verwaarlozen valt. Lijkt wel van Spaanse makelij oid

Antwoorden (1)

Gezien de zes kogel-lusjes is het van een revolver uit het begin vorige eeuw.
Toegevoegd op 16 december 2019 16:09: afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Weet je zeker dat het geen nepproduct of zelfs een carnavalsattribuut is?
Z512099
4 jaar geleden
Ziet er nogal nieuw uit voor iets uit begin vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni en @Z512099
Gezien het formaat van de holster én het feit, dat de vraagsteller het voorwerp heeft gevonden bij de spullen van zijn opa (mijn opa is ook geboren eind 19e eeuw) en zijn opa is in die tijd in militaire dienst geweest (de dienstplicht is pas eind jaren 90 vorige eeuw afgeschaft; ik had ook nog dienstplicht lichting 1963-5) kan ik er bijna niet onderuit om het zo te dateren.
De goed onderhouden staat (het leger had altijd een ijzeren dicipline in zeer goed onderhoud) en het naderhand in oude koffers bewaren laten de spullen bijna nieuw.