Moet een get funded actie zich verantwoorden?

Als iemand een get-fundedactie heeft opgezet, moet diegene dan ook verantwoorden wat er met het ingezamelde geld gebeurt? Ik volg een get-funded actie maar zie wel dat er om geld gevraagd wordt, maar geen uiteindelijk doel. Er zou van het geld nml bepaalde producten gemaakt worden, maar hier zien we niks van.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Antoni
4 jaar geleden
In het algemeen geldt: Als iemand niet doet wat hij belooft, kan er sprake zijn van oplichting. Oplichting is in Nederland wettelijk verboden volgens artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht. Iemand die wordt verdacht van oplichting en door het openbaar ministerie wordt vervolgd, zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.
LeonardN
4 jaar geleden
Zover ik lees op de site is er geen extra verantwoording die een inzamelaar heeft. Veel crowdfundacties in het algemeen blijken naar niks te gaan. Velen halen al niet het beoogde bedrag op en de kans op een werkelijk product, laat staan een geslaagd product is volgens mij nihil.

Antwoorden (1)

Nee, er hoeft er geen verantwoording worden afgelegd.
Als je twijfelt aan de authenticiteit of eerlijkheid van een campagne, kun je de site hiervan op de hoogte brengen. Zij zullen het nader onderzoeken door contact te leggen met de campagnebeheerder. Indien uit onderzoek blijkt dat er sprake is van fraude of oplichting zal de campagne offline gehaald worden. Maar dan ben je nog wel je geld kwijt. Donaties die gedaan worden zijn definitief en kunnen niet gerestitueerd worden.
Je kunt vermoed misbruik melden via support@getfunded.nl of via het contactformulier.
Toegevoegd op 07 november 2019 15:04: bron
SimonV