Wat zijn mijn opties wanneer ik nieuwsbrieven blijf ontvangen na afmelden?

Het zijn de nieuwsbrieven van een kledingmerk. Ik heb vandaag voor de derde keer hun klantenservice gemaild, ik probeer mij nu iets van 2 maanden uit te schrijven.
Ik heb hun nieuwsbrieven zojuist als spam aangegeven, maar ik vroeg mij af wat voor opties ik nog meer heb? Wat zijn de legale opties bijvoorbeeld? Ik heb deze situatie niet eerder gehad dus ik ben wel benieuwd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Heb je het ook via de optie "uitschrijven" of "afmelden" geprobeerd? Die moet onderaan of soms bovenaan de mail staan. Dat werkt over het algemeen wel. Soms krijg je daarna nog een bericht van uitschrijving en een enkele keer nog een nieuwsbrief maar dan is het als het goed is afgelopen.
En anders zou ik ze proberen te bellen en op die manier vragen je uit te schrijven voor de nieuwsbrieven.
Amadea
4 jaar geleden
Je kunt in jouw mail een regel instellen dat wanneer een nieuwsbrief met die afzender binnenkomt deze direct wordt gemarkeerd als gelezen en wordt verwijderd. Dan heb jij er geen last meer van.
LeonardN
4 jaar geleden
@Emmie Soms moet je even goed kijken en ontvang je eigenlijk 3 maillistingen van 1 bedrijf en moet je je ook even 3x afmelden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi allen, dank voor jullie reacties.
> @Pieterke De optie 'unsubscribe' is inderdaad het eerste wat ik heb gedaan, en toen het niet bleek te werken nog een paar keer maar zonder succes.
> @Pieterke De klantenservice heb ik ook gecontact en vertelde mij dat ik van de lijst af was, maar ik blijf ze ontvangen.
> @LeonardN Er zijn bij dit bedrijf geen verschillende mailinstellingen, alleen 1 algemene nieuwsbrief.
> @Amadea Ik kan ze inderdaad automatisch laten verwijderen, maar ik ben meer op zoek naar wat voor acties ik tegen het bedrijf zou kunnen nemen (ergens melden bijvoorbeeld).
Pieterke
4 jaar geleden
Je zou eventueel een klacht kunnen indienen op www.klachtenkompas.nl. Dit is een site van de Consumentenbond en er is een optie om buitenlandse bedrijven aan te geven. .Of anders via Trustpilot. Maar of je daar veel mee opschiet durf i k eerlijk gezegd niet te zeggen.

Antwoorden (1)

Een nieuwsbrief moet een duidelijke afmeldlink hebben. Onderaan de mail moet de mogelijkheid van ‘Afmelden’ staan. Ik weet niet of je dat al gedaan hebt.

Officieel is een nieuwsbrief spam als hij in grote hoeveelheden en zonder toestemming wordt verstuurd.
Blijf je deze spam ontvangen, dan kun je dit bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) melden. Zij kunnen spammers aanpakken die vanuit Nederland ongevraagde berichten verspreiden.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/meld-spam-bij-de-acm

Je kunt de nieuwsbrief natuurlijk ook automatisch in je spambox laten plaatsen. Rechtermuisklik op de brief en markeer deze als ongewenste mail.
.
Soms kun je bij je webshop-account ‘Nieuwsbrieven ontvangen’ afvinken.
Zelf heb ik in zo’n geval mijn e-mailadres in het account veranderd in een nepadres. Ik kreeg daarna geen reclame- en nieuwsbrieven meer van het bedrijf.
Toegevoegd op 16 oktober 2019 13:59: bron
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi SimonV, bedankt voor je antwoord.
Ik probeer het nu al 2 maanden, de link onderaan de mail is inderdaad het eerste wat ik heb gedaan (en daarna nog een paar keer).
Een organisatie zoals ACM zou passend zijn in dit geval. Alleen worden de nieuwsbrieven (voor zover ik weet) niet vanuit Nederland verzonden (het gaat om bedrijf Monki). Weet je toevallig bij welke organisatie ik terecht zou kunnen in het geval van een buitenlands bedrijf?
Nogmaals bedankt!
SimonV
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je bij je account ‘Nieuwsbrieven’ niet kunt afvinken. Monki heeft matige reviews. Serviceverlening staat niet hoog in het vaandel.
https://www.trustpilot.com/review/monki.com?languages=en&stars=1
Ik kom op internet verder geen klachten tegen over hun spam-nieuwsbrieven. Monki (onderdeel van de H&M groep) zegt zelf dat je klachten kunt deponeren bij de Nederlandse geschillencommissie.
https://www.monki.com/en_eur/alternative-dispute-resolution.html
Daar zullen ze geen spam mee bedoelen, maar je kunt ze nog eens mailen dat je een klacht in gaat dienen bij de ‘Dutch authorities’.