Hoeveel ijzererts zit er nog in de mijn bij Carajás?

Carajás, Para, Brazilië. Op de Nederlandstalige wikipedia pagina staat dat er nog ijzererts gewonnen kan worden tot ca. 2030. Een tweede bron kan ik niet vinden.

Picture for question
4 jaar geleden
4.9K
Amadea
4 jaar geleden
Volgens https://www.mining-technology.com/features/featurethe-worlds-11-biggest-iron-ore-mines-4180663/ ligt er nog genoeg tot 2065.

Het beste antwoord

Op basis van de huidige kennis/technologie kan er nog tot 2060 ijzererts worden gewonnen in Carajas.

Deze gegevens komen uit het (Engelstalige) jaarverslag 2017 van 'Vale' de eigenaar. Zie pagina 70 voor de 'exhaustion date' voor ijzererts (Carajas is het 'Northern System', zie ook bv pagina 32). Zie pagina 69 voor gedetailleerdere data.
Dit verslag bevat ook allerlei data over andere mijnen en andere ertsen/mineralen.

Dit verslag stond als één van de bronnen bij het Nederlandse wiki-artikel
Aanvulling: link alsnog toegevoegd
Toegevoegd op 07 september 2019 14:13: bron, tekst
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Wordt nog eens bevestigd in deze recente bron:
https://valeqvale.wordpress.com/2018/08/19/o-fim-de-carajas/
tinus1969
4 jaar geleden
@SimonV; ik dek dat al die bronnen zich baseren op dit officiële jaarverslag.
paulos
4 jaar geleden
Bedankt Tinus!