Kun je echt bezeten worden door een geest (exorcisme) ?

Heb zoiets raars gevonden op youtube, echt eng: http://www.youtube.com/watch?v=cBb_cEtPskg

bekijk en oordeel zelf

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dat kan... Maar exorcisme is wat anders... Een mens is én chauffeur én auto. En als de chauffeur zwak is achter het stuur en slap is als bestuurder, dan kan het heel goed dat er een meelifter in de auto stapt. En die meelifter zou wel eens het stuur kunnen overnemen... Dat is dus waar we het over hebben, dan herkent de auto niet meer waar de auto naar toe gaat, en draagt er geen verantwoording meer over... Dat is op zijn kortst en simpelst gezegd wat bezetenheid is. Hoe kun je nu het stuur teruggeven aan de rechtmatige eigenaar. Juist ja door exorcisme... Was ik weer duidelijk genoeg voor jou... (veel anderen zullen ook dit weer niet snappen hoor) Sorry dat ik je filmpje niet was gaan kijken... (ik ben zo lui)

Ik ben zo`n bange poeperd, ik durf niet te kijken. Ik geloof er wel in, maar dan niet meteen dat die betreffende persoon bezeten is van een geest of duivel... Laat ik het zo zeggen, ik sta er open voor!

Als je er in gelooft wel.

Geloof in geesten is een persoonlijk gegeven. Ik geloof persoonlijk niet in geesten en verklaar dit filmpje (en vele filmpjes die er op lijken) door te zeggen dat het meisje gek gemaakt is door ouders of mensen in haar omgeving (geestelijken..whatever), ze aan het acteren is of iets dergelijks. Maar wie zal het zeggen? Exorcisme is trouwens wel wat anders dan bezetenheid; exorcisme is juist het verdrijven van de geest uit een gastheer.

Vroeger dacht men al heel snel dat iemand die zich wat anders dan wat men normaal gedroeg, bezeten was. tja, en of het nu zo is: ik geloof er niet in. Er zijn voldoende nuchtere verklaringen voor zaken die in eerste instantie vreemd lijken. En inderdaad, exorsisme is juist het uitdrijven van de demon.

Ik weet niet wat ik van dat filmpje moet vinden. Ik verstond het ook niet dus ik kan ook niet oordelen. Maar ik denk als je erin gelooft dat je dan wel bezeten kunt zijn. "Je kunt bezeten raken door een demon als je je daarvoor open stelt. Als je de duivel een vinger geeft pakt hij je hele hand! Blijf dus bij hem vandaan en alles wat met hem te maken heeft! Bevrijding is moeilijk, maar mogelijk. Maar alleen op gelovig gebed, niet als tovermiddel! (Vergelijk Handelingen 19:13v)." (zie bron voor verdere tekst. (bron = een kerkblad bestand)

Bronnen:
http://www.gasthuiskerk.eu/data/schetsen/26.pdf

Filmpje is nogal vaag. Het lijken hulpverleners met latex handschoenen, maar waar die videocamera zo opeens vandaan komt... en ik heb ook een enorm rauwe strot zo 's morgens vroeg. Dus laten we het filmpje even voor wat het is. Dan als antwoord op je vraag: Neen, tenzij je het zelf aan den lijve hebt ondervonden. Echt, hierover lopen de meningen zo verschrikkelijk uiteen dat dit het enige zinnige antwoord is. En als je vervolgens tegen me zegt dat het je vorige week persoonlijk is overkomen, dan zal ik je niet geloven, want ik leef bij mijn eigen antwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100