Wat is dit voor een soort gereedschap?

Ik kocht het vanmiddag op een vlooienmarkt. Het heft is van hout, de punt van koper en het "lemmet??" van ijzer.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (1)

Een antieke kurkenboorslijper (ook wel kurkboorscherper genoemd).

Op laboratoria werd (en wordt nog steeds) een kurkenboor gebruikt voor het doorsteken van gaatjes van verschillende diameters in kurken of rubber stoppen. Daarna werd door het verkregen gat een glasbuis met maatverdeling gestoken. De kurkenboorslijper is een puntboor waarbij vanuit het centrum over de totale verticale lengte een stalen mes in elke gewenste stand kan worden uitgezet, overeenstemmend met de diameter van de gebruikte handkurkboor.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt Amadea!