Wie weet de functie/gebruik van deze voorwerpen?

In het depot van het Streekmuseum Krimpenerwaard zijn 2 gelijkwaardige voorwerpen waarvan wij niet kunnen achterhalen wat het gebruik er van was.
Ook verder details als periode en of het streekgebonden was willen wij graag weten.
Alle details zijn welkom

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Antoni
4 jaar geleden
Het lijkt nu een soort aambeeld, maar het kan natuurlijk ook dat het ondersteboven staat. Is het zeker dat de metalen stroken de poten zijn, of kan het ook omgekeerd worden neergezet? Wat zijn de afmetingen precies?
Amadea
4 jaar geleden
Kan er een foto van het volledige voorwerp worden getoond? Liefst met een inzet waarop ook de andere zijde zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea,
Knap, dat je een afbeelding vindt die er bijzonder veel op lijkt. De oorspronkelijke foto toont echter een dichte bovenkant en mist in ieder geval de pootjes die op de afbeelding van jouw link staan. Jouw afbeelding is ook duidelijk keramiek, dat van binnen is geglazuurd.
Moet dus toch iets anders zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is een geelgebakken klei vorm met aan de binnenkant een lichtbruine loodglazuur laag. Aan de bovenzijde (het vlakke deel) is een gat voorzien waarin men waarschijnlijk vloeibaar deeg kon gieten. De vorm van de mal is een schaap.
Een van de vormen heeft een afmeting van 19,3x11,9x25,6cm.
Ik heb meer foto's maar ik kan maar een posten!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://onedrive.live.com/?id=DBA84D7195FB5F16%2128694&cid=DBA84D7195FB5F16
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://1drv.ms/f/s!AhZf-5VxTajbgeAW0HE-BKapmDzyJw
Misschien werkt deze link beter??
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Botermal misschien?
Amadea
4 jaar geleden
Nee, het komt toch echt overeen met de Duitse mal om een Paaslam te bakken. Daar zijn meer afbeeldingen van te vinden als je googelt op Osterlamm backform 1900!

Antwoorden (1)

Vanwege de zeer grote gelijkenis met het voorwerp op http://deerbe.com/unt/43108-uralte_backform_osterlamm_lamm_ostern_krning_niederbayern_hafner_keramik.html constateer ik dat het hol is ook al lijkt het dicht (of er zit een deksel op?) en het - op de metalen houder na - van keramiek is in plaats van hout (zo ziet het er op de foto uit):

Het betreft een antieke bakvorm om een paaslam mee te maken.

Klopt het dat de afmeting 9 bij 10 cm is? Dat het uit 1700 zou zijn betwijfel ik echter behoorlijk. Twee eeuwen later lijkt mij waarschijnlijker.
. . .
In delen van Duitsland, Luxemburg en de Elzas wordt al sinds de middeleeuwen een Paaslam gebakken. Het werd voor de kinderen gemaakt van cakedeeg (boter, meel, suiker, eieren) en na het bakken en afkoelen met poedersuiker bestrooid.

Misschien heeft een uit die contreien afkomstig persoon de bakvormen meegenomen toen ze in de Krimpenerwaard ging wonen?
Toegevoegd op 01 juli 2019 15:00: tekst
Amadea