Hoe kom ik erachter wie de celmaat was van iemand die vadt heeft gezeten?

Een goede vriend van mij is vermoord en de dader vrijgesproken. Nu weet ik dat die dader tegen zijn celgenoot (toen hij nog vast zat)heeft gezegd hoe hij dat heeft gedaan.
Die wil ik graag spreken!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Thecis
4 jaar geleden
Ik denk niet dat je daar zo maar achter kan komen. NIet via de reguliere routes in ieder geval. Ik snap heel goed dat u die celgenoot wil spreken, maar denk oprecht dat dat niet verstandig is.
tinus1969
4 jaar geleden
Hebben Nederlandse gedetineerden dan celmaten? De meeste cellen zijn toch eenpersoons?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Vagelin, juist door met degene te spreken waarvan u denkt dat het de dader is, gaat u eventueel bewijsmateriaal ongeldig maken en uzelf in de moeilijkheden manoeuvreren.
Trouwens hoe weet u, en hoe bewijst u, wat de ene gedetineerde tegen een andere gedetineerde heeft gezegd en wat het waarheidsgehalte daarvan is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969, het pleit in je voordeel dat je niet op de hoogte bent met de huidige bewoning van gedetineerden. Sedert 2004 bestaan er al meerpersoonscellen, van twee tot zes personen. Neem het Justitieel Complex Zaanstad waar plaats is voor duizend gedetineerden. Alleen personen met psychiatrische problemen zitten alleen, de anderen justitiabelen (zo heten zij tegenwoordig) hebben allen tweepersoonscellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Sedert 2004 bestaan er al meerpersoonscellen". Klopt ! Wij hadden toen een carnavalswagen met dit onderwerp. Ik zal de slogan nooit vergeten: "Met z'n tweeën in de cel, gezellig wordt het wel !"
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nav de opmerking van tinus1969 het volgende:
Zoals de vraag is gesteld:
Vagelin wil de toenmalige celgenoot van degene (noem hem X) die vrijgesproken is van moord, spreken. X was tot aan de zitting in voorlopige hechtenis geplaatst. De voorlopige hechtenis is afgelopen wanneer de rechter vrijlating beveelt, of wanneer er sprake is van een onherroepelijke uitspraak in de strafzaak.
Een uitspraak is pas onherroepelijk als er geen beroep meer mogelijk is.
Een verdachte die door de rechtbank (‘in eerste aanleg’) is veroordeeld, maar die in hoger beroep is vrijgesproken, bevond zich tot de uitspraak van het Hoger Beroep nog steeds in voorlopige hechtenis. X heeft dus tijdens dit traject nooit een celmaat gehad.

Antwoorden (1)

Men krijgt via officiële instanties nooit informatie over wie, waar en wanneer iemand gedetineerd is geweest.
Als u denkt aanvullend belastend bewijs te kunnen leveren over een zaak waarbij de verdachte is vrijgesproken, dan dient u niet zelf op onderzoek uit te gaan. U kunt zich wenden tot het Gerechtshof waar de rechtszaak heeft plaatsgevonden. U kunt uw informatie ook melden door contact op te nemen met de politie via 0900-8844.
Tot nu toe gold dat als het eenmaal tot vrijspraak is gekomen, een verdachte niet opnieuw voor dat feit vervolgd kon worden, ook al wordt er naderhand aanvullend bewijs gevonden (het principe van ne bis in idem).
Per 1 oktober 2013 is de - Wet herziening ten nadele - in werking getreden. Deze bepaalt dat in bepaalde gevallen iemand die vrijgesproken is opnieuw voor hetzelfde delict vervolgd kan worden indien nav aanvullende getuigenverklaringen het vermoeden bestaat dat de verdachte niet zou zijn vrijgesproken als die gegevens tijdens het onderzoek op de terechtzitting wel bij de rechter bekend zouden zijn geweest. Volgens het nieuwe artikel 482a kan een "onherroepelijke" einduitspraak van de rechter worden herzien.
Het is mogelijk dat het ook geldt met terugwerkende kracht bij een vrijspraak van vóór inwerkingtreding van de wet (op 1 oktober 2013), maar niet als het delict verjaard is. De wet geldt alleen voor misdrijven met een dodelijke afloop, zoals moord.
Het is een ingrijpend rechtsmiddel en om die reden is het aantal gronden waarop herziening kan plaatsvinden beperkt.
Toegevoegd op 07 juni 2019 12:53: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Wederom een +