Mag je een logo natekenen in een youtube video?

Ik wil een (heel algemeen bekend) logo natekenen in een video, mag dit? Ik zet er wel bij waarvan het is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.4K
gvrox
4 jaar geleden
Is de video dan een soort tutorial "hoe teken je het logo van XYZ ?" of wordt het op een andere manier gebruikt ?
LeonardN
4 jaar geleden
Laten we zeggen dat er een kans is dat de rechthebbende (de merkhouder) mogelijk de video kan laten verwijderen of kan demontiseren (alle verdiensten(als enige) van de video vloeien naar de merkhouder).
De kans dat je aangeklaagd wordt oid is verwaarloosbaar. Bedenk goed dat je niet alleen met de wetgever maar ook met de overeenkomst van Youtube te maken hebt, en in sommige gevallen meld-grage auteursrechthebbenden.
Fair-use wordt al vaak niet meer gerespecteerd. Youtube kan strenger/onredelijker zijn dan de wetgever.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als hij uiteindelijk verwijderd moet worden is het prima, maar ik kan er verder niet hele dramatische problemen mee krijgen?
Het is idd hoe teken je het logo van xyz.

Antwoorden (1)

Als er geen patent op zit mag dat .Anders toestemming vragen aan de eigenaar.
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Het heeft met merkenrecht en copyright te maken, niet met patenten.
LeonardN
4 jaar geleden
En op een logo zit bijna altijd auteursrecht. Auteursrecht is namelijk iets wat vanzelf ontstaat bij creatief en origineel werk (anders dan een patent, wat je aan moet vragen). Een patent is een recht op een uitvinding of product.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht