Wat kan ik het beste doen als ik word lastig gevallen op straat?

Ik ben een meisje van 17 en word vaak lastig gevallen op straat door jongens en oudere mannen. De laatste tijd word ik vaak aangesproken door een man in een auto en rijdt hij vaak achter me aan. Moet ik het juist negeren of duidelijk maken dat hij moet ophouden? In het begin zei ik wel 'hallo' terug, maar de laatste keer negeerde ik hem en werd hij erg agressief en begon me uit te schelden. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
6.6K
Antoni
4 jaar geleden
Je kan het melden bij de politie. In ieder geval het nummerbord van de auto die je volgt doorgeven. Daar kan de politie wel iets mee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Stap misschien naar de politie om een aan gifte te doen omdat je word lastig gevallen. Praat hier zeker over met je ouders en wanneer dit nog eens gebeurd moet je misschien best die eerste beste persoon die je onderweg tegen komt aanspreken en haar/hem vertellen dat die persoon je lastig valt. Normaal zullen ze begrip tonen en je wel een beetje 'beschermen'.

Antwoorden (3)

Beste NootjeV,

1. Bel dit nummer: 0900-8844 Dit is het nummer van politie voor niet-spoedeisende vragen of problemen. Je legt alles uit en geeft zoveel mogelijk hints, bijvoorbeeld zijn kentekennummer en gezichtskenmerken. En vooral niet nonchalant klinken: laat de politie merken dat je bezorgd bent.

2. Praat hierover met je ouders. Dit soort dingen gebeuren en het is niet jouw schuld. Blijf sterk en praat erover.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ kort, krachtig, duidelijk.
Doen! Niet negeren!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Ga ik doen!
Als je facebook gebruikt ga live en film het hele gebeuren. ten eerste schrikt dit af en bekenden kunnen te hulp schieten in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is een heel slecht advies.Niet op Internet - Facebook plaatsen. Leest U geen waarschuwingen van de overheid?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk wanneer je dit filmt en het is zo iemand die niet snel bang is, er ook wel een kans is dat de persoon agressief zou worden.
In tegenstelling wat eerder gezegd werd hier. Je mag in dit soort gevallen absoluut gewoon 112 bellen. Je bent 17 en voelt je bedreigt in de openbare ruimte. Het nadeel is wel dat de persoon dan waarschijnlijk begrijpt dat je 112 hebt gebeld. Je zou als je het kenteken weet 0900 8844 kunnen bellen en via daar de wijkagent inlichten. Daar hoef je niet mee te wachten tot het weer gebeurt, dat kan je gewoon nu doen. Maar mocht je je buiten niet veilig voelen: 112!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je op straat wordt lastig gevallen (helaas overkomt menig meisje/vrouw dat), kun je niet 112 bellen. Verder voelen veel mensen zich bedreigd (ouderen met rollator langs groep jongeren).
Indien iemand achter je aanrijdt, scheldt.....bel je 0900-8844.
Indien hij de intentie heeft om je te ontvoeren (sorry dat ik het nu toch moet zeggen), is het iets anders. Indien de persoon bijvoorbeeld uitstapt en op je afkomt, bel je 112.
Nogmaals, het meisje in kwestie moet nu stappen ondernemen. Dus 0900-8844 bellen. https://www.politie.nl/themas/contact-112.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet of dit de plek is om hier over van mening te wisselen, maar het is wel degelijk een moment om 112 te bellen. In dit geval is het niet een algemeen gevoel van onveiligheid, maar wordt het veroorzaakt door een op dat moment aanwezig zijnde persoon. Trouwens: iedere agent zal je vertellen: liever 1x teveel 112 bellen dan 1x te weinig. Feit blijft wel dat het handig is om nu alvast een wijkagent of je lokale politiebureau in te lichten via 900-8844. Misschien dat ze er nu gelijk mee aan de slag kunnen en anders komt je verhaal dan gelijk bij ze in beeld op het moment dat je 112 belt zodat ze weten waar het over gaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als vragenstelster het gevoel heeft regelmatig door dezelfde personen lastig te worden gevallen dient zij een melding of aangifte te doen op het bureau.
Met alleen gevoel is 112 niet bedoeld.
112 bellen is bij bloed en spoed. En ook: 112 daar red je levens mee!
112 is bedoeld voor levensbedreigende en heterdaadsituaties
https://www.vraaghetdepolitie.nl/politiewerk-en-boetes/aangifte-of-melding/wanneer-mag-je-112-bellen.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben hier niet om mn gelijk te halen, maar vragenstelster moet ook niet huiverig zijn om 112 te bellen. Als een 17 jarig meisje gevolgd wordt door een auto (of dit nou de eerste of tiende keer is) zullen we altijd met enige spoed ter plaatse komen. Verder raad ik in mijn antwoord ook aan sowieso aangifte te doen of via 09008844 een melding te maken. Voor jullie allen: Zie je bijvoorbeeld s avonds laat een auto die je niet kent een paar keer door je straat rijden of zie je een persoon die zich in jouw ogen verdacht gedraagt: bel 112. De centralist zal je verhaal beoordelen en als er geen spoedeisende of levensbedreigende andere meldingen zijn ons gelijk ter plaatse sturen. Daar is een coderingsysteem voor die aangeeft wat de hoogste prioriteit heeft op dat moment. Het duurt vaak dagen voordat een 0900 melding op de juiste plaats is en soms nog langer voordat iemand hem leest en eventueel er naar handelt. Op deze manier gaat veel info verloren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@gast132241,
U belt alleen 112 bij spoedeisende zaken. Bijvoorbeeld bij levensbedreigende situaties en/of als u een misdrijf ziet. Voor alles wat zonder zwaailicht kan: 0900-8844.
Dus aub een zaak niet opblazen alleen omdat men het gevoel heeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraagsteller heeft niets aan dit heen en weer gepraat. Ik hoop dat haar situatie snel opgelost wordt. Bel jij alleen als je bloed ziet en dan hoop ik dat de rest van Nederland het wel goed doet.