een brief adres: wat betekent dat voor de eigenaar van dat adres, en wat moet hij er voor doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
3.8K
ronron1212
4 jaar geleden
wat bedoel je nu?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@kewa56, Een briefadres is een adres waarop men zich met toestemming van de gemeente tijdelijk mag inschrijven - zonder dat men als bewoner wordt gezien - wanneer het tijdelijk niet mogelijk is om op een woonadres ingeschreven te staan (vaak in geval van den relatiebreuk). Hierdoor is het mogelijk om tijdelijk bij een familielid of vriend ingeschreven te staan zonder dat deze wordt gekort op uitkering, hoger wordt aangeslagen voor bepaalde heffingen etc.

Antwoorden (2)

De eigenaar van een briefadres hoeft daar verder niets voor te doen. Hij hoeft er niet te wonen, hij hoeft er niet ingeschreven te staan, kortom, niets.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jc54, de min is niet van mij, maar zonder uitleg kun je er niets mee.
De toekomstige eigenaar van het briefadres moet er wel wat voor doen. Hij moet samen met de briefadresgever naar het Gemeentehuis. Zorgen dat er een registratie plaatsvindt en de redenen opgeven waarom een briefadres wordt aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jv54, + (een halve pluspunt gaat niet) het antwoord is toch waardevol, want een briefadres is inderdaad het adres waar de burger niet woont maar wel te bereiken is voor de overheid. Dat klopt.
De eigenaar van het briefadres wordt in de BRP op het briefadres ingeschreven.
Een briefadres is het adres in Nederland van een familielid, vriend of kennis van degene die het briefadres aanvraagt.
De persoon op dit woonadres moet er voor zorgen, heeft de plicht, dat de houder van het briefadres zijn post ook echt krijgt.
De aanvrager van het briefadres moet persoonlijk samen met de briefadresgever het briefadres aanvragen aan de balie bij de afdeling burgerzaken en zich legitimeren. Schriftelijk aanvragen kan dus niet. U vult aan de balie bij de afdeling burgerzaken het formulier briefadres in. Afhankelijk van uw situatie moet u bewijsstukken meenemen. Een briefadres is een tijdelijke oplossing. Uw situatie bepaald voor hoelang u het briefadres eventueel kunt krijgen.
Dat de persoon op het woonadres de plicht heeft te zorgen dat de eigenaar van het briefadres de post ook echt krijgt, betekent niet dat deze hem de post achterna moet brengen.
De briefadresgever moet ervoor zorgen dat de houder van het briefadres op de hoogte wordt gehouden als er post voor op het adres binnenkomt. Het blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het briefadres om de post op te halen.