Welke nationaliteit heb ik als een erkende vluchteling?

Mijn ouders hebben ook een erkende vluchteling status.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@emily29, Als je niet weet waar je geboren bent, dus je nationaliteit niet kent, dan wordt er in het gemeente register - Staatloos - ingevuld. Dat betekent dat er geen land is die erkent dat je er geboren bent.
Onbekend betekent dat je wel een nationaliteit hebt, maar geen documenten om het te bewijzen. Je hebt dan meestal wel een verblijfsvergunning.
Als er op de verblijfsvergunning erkende vluchteling een Nationaliteit staat dan dient deze bij de registratie bij de gemeente te worden overgenomen.
Staat er op de verblijfsvergunning – geen nationaliteit of nationaliteit onbekend – dan wordt - onbekend - overgenomen in de registratie bij de gemeente.
Het gemeenteregister is de Basis Registratie Personen (BRP)
https://www.rvig.nl/reisdocumenten/aanvragen-en-verstrekken/reisdocument-voor-vreemdelingen
Hieronder de handleiding voor de ambtenaar die de inschrijving in de BPR verzorgd.
https://www.rvig.nl/actueel/nieuws/2018/11/12/nationaliteit-onbekend-opnemen-bij-inschrijving-brp

Antwoorden (1)

Bij een positief resultaat van de asielprocedure krijgen de aanvragers een tijdelijke verblijfsvergunning van vijf jaar. Zij hebben dan al de status van erkende vluchteling. Als er na vijf jaar nog steeds redenen zijn voor de asieltoekenning kan er een vaste verblijfsvergunning worden aangevraagd en daarna de Nederlandse nationaliteit.
Op grond van door jouw opgegeven summiere gegevens trek ik de conclusie dat jouw ouders en ook jij de Nederlandse nationaliteit nog niet hebben verkregen, nog niet hebben aangevraagd. De kinderen hebben dan nog de nationaliteit van de ouders. Ik ga ervan uit dat je niet in Nederland geboren bent, maar in het land van waaruit jouw ouders (samen met jouw) zijn gevlucht.
moet zijn: samen met jou.
Ik ga ervan uit dat jij en jouw ouders in Nederland verblijven. In het dagelijks taalgebruik worden de termen asielzoeker en vluchteling door elkaar gebruikt. Iedereen kan asielzoeker worden genoemd maar alleen degenen die in de asielprocedure aangetoond hebben of aannemelijk hebben gemaakt aan alle geldende voorwaarden te voldoen uit de Conventie van Genève betreffende de Status van Vluchtelingen (Vluchtelingenverdrag) worden als vluchteling aangemerkt.
Maar houdt rekening dat veel afhankelijk is van jouw leeftijd, tijdens de aanvraag/verzoek om naturalisatie. Lees in bijgaande bron van de Immigratie- en Naturalisatiedienst welke regels, voorwaarden, uitzonderingen en procedures voor jouw kunnen gelden.
https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas/Naturalisatie.aspx
Toegevoegd op 02 april 2019 18:11: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de snelle antwoord. Maar ik weet nog steeds niet welke nationaliteit ik heb.
Mijn ouders en ik zijn gevlucht van ons land en we hebben de statut van erkende vluchteling. Nu heb ik een situatie waar zij mij vragen welke nationaliteit ik heb. En ik weet niet wat antwoorden, want vluchteling is geen optie!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@emily29, en ik weet jouw leeftijd niet, ben je met jouw ouders samen in Nederland aangekomen, waar ben je geboren, hoelang zijn jullie al in Nederland. Hebben jouw ouders een vluchtelingenpaspoort. Hoe komt het dat je nog steeds je nationaliteit niet weet. Wat zegt de gemeente of de IND bij de aanvraag van een vluchtelingenpaspoort.
Waar ben je momenteel gehuisvest. In welke situatie en wie en waarom wordt er gevraagd naar jouw nationaliteit? Allemaal vragen die je hier niet allemaal moet beantwoorden. Het meeste is strikt privé.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De anonieme min leg ik naast mij neer.
Dat je je nationaliteit niet weet, dat kan niet, als je weet waar je geboren bent. Je kunt het waarschijnlijk niet bewijzen, dat is iets anders. Er zal dan ook ONBEKEND worden ingevuld.
Kijk maar eens goed op je verblijfsvergunning erkende vluchteling.