Wat staat er op deze Japanse Interneringskaart uit voormalig Nederlands Indie?

Bij overige informatie.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Overig
3.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulos, hoe ben je aan deze kaart gekomen. Via het Ministerie van Binnenlandse Zaken: Stichting Administratie Indische Pensioenen?
paulos
5 jaar geleden
De kaarten zijn door Japan overgedragen aan de Nederlandse staat en liggen in het staatsarchief in Den Haag. Ik weet niet of alle kaarten in het bezit zijn van Nederland en of alles is ingescand, maar de kaarten die wel zijn ingescand kun je vinden via de open archieven. https://www.openarch.nl
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wilde alleen weten of het een scan was of dat je de kaart ergens op zolder had gevonden.
paulos
5 jaar geleden
@JoanDArc Bedankt voor deze uitleg. Dus dit staat bij 'Other Informations'? 20-8-30 = 30 augustus 1930 in het 20ste regeringsjaar van de Keizer, is 30 augustus 1945. 30 augustus 1945 is de 65ste verjaardag van Koningin Wilhelmina.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulos, de 65ste verjaardag van Koningin Wilhelmina is mijn extra vermelding, ik vond de datum zo toevallig.
Als Willem August Baptist alsnog is overleden na de bevrijding dan moet 30 augustus 1945 de overlijdensdatum zijn. Misschien weet jij of hij overleden is?

Antwoorden (1)

Wat staat er ongeveer staat op deze Japanse Interneringskaart uit voormalig Nederlands Indië.
Of het allemaal klopt met de werkelijkheid is niet na te gaan, de Jappen veranderden regelmatig kampnamen en nummers. Wat altijd wel klopt is de melding of de krijgsgevangene is omgekomen in krijgsgevangenschap.
Op 8 maart 1942 gaven de geallieerde troepen in Nederlands-Indië zich over, werden de krijgsgevangenen naar Jappenkampen gezonden.
Het is een Kampkaart gedateerd op Japanse wijze: 17-8-15 en staat voor 15 augustus in het 17de regeringsjaar van de Keizer, dat is dus 15 augustus 1942.(De keizer regeerde vanaf 25 december 1926)
Willem August Baptist is geboren op 2 december 1913 in het dorp Meester Cornelis op Java in de wijk genummerd 4/Ln/XI
Nationaliteit Nederlander – Ned. Indiër - Rang: soldaat Infanterie nr 25913
Plaats van Krijgsgevangenschap is Radja mandata (Koninklijke theater) dat tot een gevangenis was omgebouwd) bij Tjiandjoer.
Datum van begin krijsgevangenschap is 8 maart 1942 (8 maart in het 17de regeringsjaar van de Keizer)
De vader van Willem August Baptist is Albert Baptist, de moeder is Carolina Simon, beide wonende in Meester Cornelis. Albert Baptist was Ondernemer van een Importbedrijf
Het verslag is bestemd voor mevrouw T. Baptist-van Zuylen, Polanialaan 9 te Meester Cornelis, Java
Japan capituleerde op 15 augustus 1945 .
20-8-30 = 30 augustus 1930 in het 20ste regeringsjaar van de Keizer, is 30 augustus 1945.
30 augustus 1945 is de 65ste verjaardag van Koningin Wilhelmina.
Albert Baptist was Ondernemer van een Importbedrijf moet zijn Willem August Baptist was Ondernemer.
Waar staat Rang: soldaat infanterie, moet zijn stadswacht inf. in de wijk 4/Ln/XI te Meester Cornelis*
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
* Meester Cornelis was in Nederlands-Indiė een kleine plaats ten zuiden van Batavia en in 1935 als wijk bij Batavia gevoegd. Tegenwoordig een sloppenwijk in Jakarta, genaamd Jatenagara.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ veel informatie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ jee, wat een werk! Ik vind dit heel knap. Wat een puzzel. Dit moet heel wat uren gekost hebben. Een beter antwoord kun je niet krijgen als vraagsteller. Ik kan er niet het beste antwoord van maken. Anders had ik dat wel gedaan!