Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het zo dat het gingers bijna nooit blauw ogen hebben?

Ik lees soms op sites dat het heel bijzonder is om rood haar te hebben en blauw ogen. Is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
9.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Roodharigen hebben zelden blauwe ogen.
De meeste mensen met rood haar hebben bruine ogen en slechts 1% heeft blauwe ogen.
Roodharigen met blauwe ogen vormen dan ook de kleinste minderheid op deze planeet.
Het hebben van rood haar en blauwe ogen, is dus net zo zeldzaam als het vinden van een klavertje vier.
Iemand met rood haar en blauwe ogen wordt ook wel een “human unicorn” genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
En hoe zit het dan met groene ogen? Ik dacht dat de meeste Nederlandse roodharigen groene ogen hebben...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, mijn volle nicht heeft een opvallende bos rode krullen haar en groene ogen, (echt rood, niet geverfd) zoals zoveel roodharigen (in Nederland Gingers genoemd)
Ik weet van een Nederlands meisje dat zij echt rood haar heeft en blauwe ogen, de meest zeldzame combinatie.
Amadea
5 jaar geleden
Mijn reactie slaat op de vermelding in het antwoord dat de meeste roodharigen bruine ogen (zouden) hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn verbinding werd verbroken
@Amadea, dat wilde ik nog schrijven: en ik ken geen enkele roodharige met bruine ogen.
Nee, althans een onderzoek onder 5000 roodharigen spreekt dat idee tegen. Blauw, bruin en groen zouden volgens dat onderzoek ongeveer evenveel tegenkomen.

---
https://www.redheaddays.nl/nl/over/alles-over-rood-haar/
De lijstjes met 'feiten' over roodharigen zijn erg populair, en een regelmatig terugkerende claim is dat slechts 1% van de roodharigen blauwe ogen heeft.

Nu vermoedden wij al dat dit niet klopt, maar voor de zekerheid hebben we het onze bezoekers gevraagd. In anderhalve dag tijd lieten vijfduizend roodharigen weten wat hun oogkleur is. Wat blijkt? Grijze ogen zijn heel zeldzaam, maar verder is de verdeling tussen blauwe, bruine en groene ogen ongeveer gelijk onder mensen met natuurlijk rood haar.

Deze mythe kunnen we dus beschouwen als "busted"!
---
(Lees meer...)
Toegevoegd op 05 november 2018 14:17: afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding