Waar komt het woord Jokkebrok vandaan?

Somige woorden zijn een samenvoeging van meerdere Nederlandse of buitenlandse woorden en samen vormen zij een goed Nederlands woord die door iedereen begrepen word. Hoe is dat met het woord Jokkebrok.

Toegevoegd na 35 minuten:
In het Turks is YOK nee of niet en dan zou het niet de waarheid spreken kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Herhalingswoorden met medeklinkerwisseling (hossebossen) of met de wisseling tussen geen medeklinker en wel een medeklinker (ukkepuk) worden ook wel reduplicerende klankwoorden of rijmwoorden genoemd. Jokkebrok is daar een voorbeeld van. Het is geen toeval dat beide delen op elkaar rijmen: er is sprake van het opzettelijk vormen van een goed in het gehoor liggende samenstelling, die meestal ook nog grappig werkt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jokkebrok, letterlijk 'een kind dat liegt'. Jokken zou voortkomen uit het Engelse 'joke', wat een grapje betekent. Een grapje met iemand uithalen, een leugen vertellen, jokken. Het woord 'brok' is meestal een onderdeel, een klein iets, zou je kunnen verbasteren naar een kind.