Is mishandeling van de levenspartner een overtreding of een misdrijf?

Met betrekking tot het verwijderen van aantekeningen op een strafblad vraag ik mij af of mishandeling van een levenspartner wordt gezien als overtreding. Ik heb zelf een voorwaardelijk sepot gekregen, waarbij vermeld staat dat het gaat om een overtreding van artikel 300. Is er nu dus sprake van een misdrijf of overtreding. voor zover ik heb gezien op het internet wordt het namelijk wel geregistreerd als misdrijf

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Een soort van ezelsbruggetje. Een bij een misdrijf wordt ook "poging tot..." bestraft. Bij een overtreding nooit. Bijvoorbeeld door rijden zonder gordel, dat is een overtreding. Probeer maar eens zonder gordel te rijden en daarin te falen. "Agent, straf die vent, hij was van plan om zonder gordel te gaan rijden, maar dat lukte niet..."
LeonardN
5 jaar geleden
Behalve toevallig:
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel300/
5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.

Antwoorden (2)

Het is een misdrijf.

----
https://www.rietbergadvocaten.nl/wat-is-het-verschil-tussen-een-overtreding-en-een-misdrijf/
Wettelijke bepalingen

Een overzicht van overtredingen en misdrijven en hun straffen vindt u in het Wetboek van Strafrecht. De overtredingen staan omschreven in artikel 424 t/m 479, de misdrijven in artikel 92 t/m 423.
---

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel300/

Tweede Boek. Misdrijven
Titel XX. Mishandeling
Artikel 300 1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie. 2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. 3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie. 4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid. 5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.
---
De term overtreding in "waarbij vermeld staat dat het gaat om een overtreding van artikel 300" is inderdaad wat onhandig gekozen. Overtreding moet niet zozeer gezien worden als de juridische gradatie hier, maar als de daadwerkelijke functie van het woord (het overtreden van beschreven wet), wat in dit geval dus resulteert in een misdrijf.
Toegevoegd op 17 oktober 2018 16:10: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Een misdrijf. De nummers 92 tot en met 423 in het Wetboek van Strafrecht betreffen misdrijven.
Computoon