Wat is dit voor munt?

Ik vond deze munt, weet iemand wat voor munt dit is?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (1)

Dit is een Maria Theresia Thaler, uit Oostenrijk.
Onder het bewind van Maria Theresia werd de 'Maria Theresia Thaler' die sinds 1751 geslagen is, de meest populaire zilveren munt. Niet alleen in het gebied van Oostenrijk zelf, maar ook in delen van Afrika en het Midden Oosten werd dit een van de meest gekende zilveren munten. Na de dood van Maria Theresia in 1780, gaf haar echtgenoot Joseph II toestemming om de Maria Theresia Thaler te blijven slaan, met als jaartal 1780. Dit om aan de grote vraag vanuit het Midden Oosten te blijven voldoen.

Waar men in de USA en Europa gekende bullion munten als de Silver Eagle of de Maple Leaf kent, kom je tot de dag van vandaag in het Midden Oosten de Theresia Thaler nog tegen waar volop ruilhandel mee wordt gedreven. De Maria Theresia Thaler is de afgelopen eeuwen zeker 400.000.000 keer geslagen in enkele honderden varianten. De vaste specificaties waar de munt aan moest voldoen zijn: Een diameter van 39,5 mm, een dikte van 2,5 mm, een gewicht van 28,067 gram en een zilvergehalte van 833/1000e. Netto kent de munt dus 23,389 gram zuiver zilver.

Waar de 1 ounce 999/1000e zilveren munten een flinke premie kennen, wordt de Theresia Thaler vaak met een korting verhandeld ten opzichte van de spotprijs. Dit omdat de munt vriendelijk gezegd 'lelijk' is, een apart zilvergehalte en gewicht kent en vanwege de enorme oplages en vele vervalsingen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Weet iemand ook of deze munt iets waard is? Enzoja hoeveel ongeveer?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Aylavv1992
Met dit antwoord kan je verder, je weet nu waarnaar je moet zoeken.
Kijk eens in de bronnen van het antwoord.