Hoe groot zijn de ringen van een planeet gemideld?

Hoeveel bij hoeveel zijn de ringen van een planeet gemideld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

De grootte van de ringen van een planeet is volledig afhankelijk van de grootte van de planeet in kwestie zelf. Ga zelf maar na, een grotere planeet zou ook automatisch grotere ringen in stand kunnen houden. Over het algemeen bezitten alleen de zogenaamde 'gasreuzen' (een bepaalde soort planeet) deze ringen.

Neem bijvoorbeeld Saturnus, de planeet(gasreus) met de meest duidelijke ringen. De doorsnede van deze planeet zelf is ongeveer 120 duizend kilometer.
De ringen van deze planeet variëren qua doorsnede van 134 duizend kilometer tot 960 duizend(!!) kilometer.

De planeet Jupiter (eveneens een gasreus) daarentegen heeft ringen die veel moeilijker zijn waar te nemen. Deze zijn ook veel kleiner dan die van Saturnus. De doorsnede van Jupiter is 143 duizend kilometer.
De ringen van deze planeet variëren qua doorsnede van 220 duizend kilometer tot 340 duizend kilometer.

Zo merken we dat de ringen van Saturnus qua doorsnede gemiddeld 4,6 keer zo groot zijn als de planeet zelf, terwijl de ringen van Jupiter gemiddeld maar 2 keer zo groot zijn als de planeet zelf. Op zich zou je uit dit alles een gemiddelde op kunnen stellen, maar de gegeven waarden nogal beperkt.
Misschien als je een groot aantal gasreuzen en hun ringen zou onderzoeken zou je een aardig representatief gemiddelde op kunnen stellen. Echter, dan moeten al die andere gasreuzen wel bij andere sterren behoren dan onze Zon, aangezien Jupiter en Saturnus de enige gasreuzen in ons zonnestelsel zijn. Dat wordt dus een interstellair onderzoek en daarmee meteen prijzig en ingewikkeld.