Kan de houding of stand van je rug nog veranderen als je 16 jaar bent?

Ik zit vaak niet recht en onderuit gezakt. En probeer er nu wat op te letten. Alleen staan mijn schouders erg naar voren. En mn schouderbladen steken een beetje uit. Als de stand van mijn rug slecht zou zijn zou dit dan nog kunnen veranderen, ook als je niet meer in de groei bent?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (4)

Na je zestiende verandert er niet veel meer aan de stand en vorm van je botten en gewrichten.
Toch is het van belang om blijvend op je zithouding te letten.
Verdraaid of te ver doorgezakt zitten geeft een verkeerde druk op je tussenwervelschijven.
Als die beschadigd of versleten raken heb je de rest van je leven (gauw) rugpijn.
Of in elk geval een hoop ellende voor je daar weer van af bent.
5 jaar geleden
Nee, na je 16e kan dat niet meer. Maar je moet er wel op blijven letten tegen rugpijn. En een beetje onderuit gezakt zitten maakt ook niet uit, maar ga niet half liggen in je stoel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.rugklachtensite.nl/varier-variable-balans.html?
DE stoel tegen rugklachten en voor een goede zithouding. Je corrigeert jezelf!!
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Met alle respect Ivana, maar hoe kun je nu in deze stoel relaxed zitten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Precies Ivana, de redding van je rug.
Geweldig van Stokke, het heette toen een kniestoel als ik het me goed herinner :)
Ivana
5 jaar geleden
Haha, mensen die deze stoel niet kennen snappen het principe niet. Je zit op de zitting en knielt op de twee andere kussentjes. Zo houd je de stoel in evenwicht door daarbij vrij automatisch je rug te strekken. Je zit altijd rechtop en gebruikt je rugspieren waardoor deze ook sterker worden. Ga hem proberen bij STOKKE en je wilt nooit anders meer.
Wat een sombere antwoorden allemaal. Ik ben heel wat optimistischer, hoor. Natuurlijk kun je de stand van je rug veranderen! Een kromme rug en problemen die daaruit voortvloeien zijn meestal het gevolg van een verkeerde houding. En daar kun je tot op hoge leeftijd iets aan doen. Alleen als je rug echt flink vergroeid is, dan is misschien een andere aanpak zoals een medische ingreep nodig. Maar dat is echt een 'worst case scenario' dat zelden voorkomt bij jongeren.

In jouw situatie zou ik eens overwegen om naar een fysio-, Mensendieck- of Cesar-therapeut te gaan. Zij kunnen je een paar oefeningen leren om je houding te verbeteren. Als je die oefeningen serieus neemt, zul je op korte termijn verbetering zien. Voordeel van zulke oefeningen is dat je goed inzicht krijgt in het aanspannen en ontspannen van allerlei spieren. Mocht je op latere leeftijd klachten krijgen zoals hoofdpijn of stress, dan zul je eerder een verband leggen met spierspanning.
Minder aan te raden is een brace voor houdingcorrectie:
https://www.bol.com/nl/p/houding-correctie-brace-postuur-corrector-rug-band-schouder-band-medium/9200000079477071/