Moet je als je een groot bedrag bij je hebt aan de politie vertellen hoe je daar aan komt?

Ik las in de krant dat een man bij een controle aangehouden werd en dat hij toen €6500 bij zich had Hij wilde of kon niet vertellen hoe hij daar aan kwam en toen werd het geld ingenomen en hij werd aangehouden. Mijn vraag is moet je verplicht vertellen hoe je aan zo'n groot geldbedrag komt? je moet toch zelf weten of jij met zoveel geld rondloopt en kunnen ze het zomaar van je afpakken als je niet wilt vertellen hoe je er aan komt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
2.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is ongebruikelijk dat iemand zomaar met (tien)duizenden op straat rondloopt. De politie zal je dan natuurlijk vragen waar het vandaan komt om er zeker van te zijn dat het wit is. Een simpel bankafschriftje kan al genoeg zijn om je alle gedoe te besparen wat plaatsvindt als je het ze niet wilt vertellen en zij dan zelf zullen onderzoeken.

Antwoorden (1)

Gelukkig hoeven we in Nederland niets tegen de politie te vertellen, je hoeft je eigen niet te criminaliseren zoals dat juridisch genoemd wordt.
Politie moet zelf onderzoek plegen en mag bij aantreffen van een grote som geld dit in beslag nemen mits de eigenaar / houder van het geld kan bewijzen dat het afkomstig is van legale activiteiten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk "tenzij" en niet "mits"
kierkegaard47
5 jaar geleden
Interessante vraag is dan natuurlijk wat een 'grote som geld' is en wat voldoende is voor inbeslagname. Lijkt me ook subjectief. Is het in bezit hebben van 3000 euro aan contanten "verdacht" als je aangehouden wordt voor een verder lullige overtreding zoals door rood licht fietsen en het vertonen van zenuwachtig gedrag maar verder niets concreets?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat dus inhoudt dat ik wel verplicht ben om te vertellen hoe ik aan dat geld kom blijkbaar
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En daarmee bedoel ik dan anders kunnen ze het in beslag nemen
TurfGraver
5 jaar geleden
"Wat dus inhoudt dat ik wel verplicht ben om te vertellen hoe ik aan dat geld kom blijkbaar"
Nee hoor. Je kan de onderzoek wel versnellen door mee te werken en hun van informatie te voorzien. Als je verhaal ongeloofwaardig of oncontroleerbaar is loop je alsnog kans dat het in beslag wordt genomen totdat de herkomst helder is.
paulus811
5 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de som geld, maar om alle omstandigheden. Als een dergelijk bedrag gevoelsmatig niet klopt met de situatie, mag de politie onderzoek doen en dat is maar goed ook. Er is niemand die 'toevallig' met 6500 in z'n kontzak loopt en geen idee heeft waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik formuleer mijn vraag blijkbaar niet helemaal goed. Wat ik bedoel te zeggen is als ik om wat voor reden dan ook een groot bedrag bij me heb (bijvoorbeeld Ik wil een auto kopen en om wat voor reden dan ook kan dat niet met de pin)
Dan kan de politie mij vragen hoe ik aan dat geld kom dan is mijn keus of vertellen hoe ik aan dat geld kom of de politie neemt het in beslag. Dus als ik met dat geld verder wil rijden moet ik dus blijkbaar aan de politie vertellen hoe ik daar aan kom en eerlijk gezegd vind ik dat gewoon weg belachelijk. Ik werk hard voor mijn geld daarmee spaar ik als ik het dan bij me heb moet ik gaan uitleggen waar dat vandaan komt dat vind ik de omgekeerde wereld.
paulus811
5 jaar geleden
Zo werkt het natuurlijk niet. Als je eruit gepikt wordt en ze vinden het geld dan zal gevraagd worden wat je ermee moet. Als jouw antwoord dan is dat je er een auto mee moet betalen is er niks aan de hand. Mocht het verdacht zijn, dan zullen ze wellicht nog de dealer bellen maar je hoeft dan echt niet aan te tonen waar het geld vandaan komt. De politie is niet de belastingdienst. Alleen als het geld verdacht is, kan men onderzoek naar de herkomst instellen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb ook eens met €5000,- contant gelopen. Afrekenen van een keuken, vergeten maximale pin limiet voor 1 dag te verhogen (staat bij mij standaard op €1000) dus ik moest naar de bank. Als ik dan voor wat voor reden wordt aangehouden moet ik dus dit zelfde verhaal vertellen anders nemen ze mijn geld in beslag omdat het verdacht is... Vind ik raar. Ik vraag me ook af, hoe ze moeten weten dat ik zoveel geld op zak heb. Want dat leg je meestal niet naast je in het zicht op de stoel...ik niet tenminste. Dus dat suggereert een visitatie van het voertuig en fouilleren van de persoon. Vind ik ook nogal ver gaan. Moeten ze wel een verdraaid goede reden voor hebben.
paulus811
5 jaar geleden
Politie gaat echt niet zomaar je auto doorzoeken of jou fouilleren, dan staan er echt wel meerdere signalen op 'rood'. Als we willen dat de criminaliteit daalt, zal de politie de bevoegdheid moeten hebben om in verdachte situaties de herkomst van een grote som geld te onderzoeken. Daar moeten we niet te krampachtig over doen. Waar het om gaat is de drugsdealer van 19 met bontkraag en petje op in een afgetrapte VW Golf die 50.000 aan contanten onder de stoel heeft liggen. Dat vind de politie graag (en ik met ze). Ze zijn echt niet uit op jouw 5.000 euro keukengeld.