Heeft mijn goudvis lucht in zijn zwemblaas?

ik heb een sluierstaart die vanmiddag niet meer goed kon zwemmen.
Hij dreef telkens naar boven en probeerde dan weer terug te gaan naar de bodem,
maar dat kostte hem veel energie. Soms ging ie op zn zij, maar hij kon zich nog redelijk
stabiel houden. Dit lijkt mij te duiden op een zwemblaasprobleem. Ik heb hem apart genomen en hem in een klein laagje water gezet, net genoeg om onder water te zijn, maar laag genoeg zodat hij op de bodem lag. Zo'n 6 uur later heb ik hem weer terug gezet. Ik ben namelijk bang dat het kleine laagje water niet zoveel zuurstof heeft om hem in de nacht in leven te houden.
Ik wilde dus het water verversen met nieuw aquariumwater, en heb hem zolang even terug gezet. Nu blijkt dat hij weer vrolijk rond kan zwemmen. Hij lijkt geen moeite te hebben met zwemmen. Zou het kunnen dat hij gewoon moe was? (ik heb mijn filter+luchtpomp dag en nacht aanstaan, maar mijn luchtpomp altijd heel zachtjes)
Of zou het zo zijn dat ie nu een beetje op krachten is gekomen en al zijn energie aan het verspillen is om onder het wateroppervlak te blijven?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (1)

Door het gedrongen, samengedrukte lichaam van de sluierstaart (een ongelukkig kweekproduct van de mens) geraken de ingewanden in de verdrukking, worden samengeperst, alsook de zwemblaas.
Een zwemblaasprobleem onstaat daardoor gemakkelijk en verergert meestal door verkeerde, goedkope, eentonige en minderwaardige voeding.
Probeer eens heel kleine aardwormpjes, levende tubifex, bevroren vers de vase, cyclops of watervlooien en koop droogvoer van het bekende Japanse merk Hikari en vooral: vermijd overvoedering, wees matig, sla eens een dag over.
De waterterapie bleek doeltreffend, echter, wanneer je geen bovengenoemde maatregelen treft komt het probleem terug, blijft de vis moeilijkheden hebben dan kan het een bacteriële infectie zijn.
Sluierstaarten houden niet van waterturbulentie en als de vis in een kom zit, plaats hem dan in een zo groot mogelijk aquarium met veel waterplanten en geef hem gezelschap.
Op onderstaande foto 2 sluierstaarten (Ryukin), let op de samengeperste lichamen.
Toegevoegd op 03 juni 2018 06:29: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt! ik zal er zeker voor zorgen dat mijn sluierstaarten goede afwisseling zullen krijgen in hun eten!