Op welk papierformaat zijn boeken geprint?

Ik wil zelf (voor de hobby) boeken gaan schrijven en printen, maar ik weet niet op welk formaat boeken zijn geprint (zoals Harry Potter). Is het a5?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
4.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Daar is geen vast formaat voor.

Antwoorden (2)

Er is geen vaste maat voor boeken.
Maar er is wel een maat die het meest gebruikelijk is: het octavoformaat.

----- Het octavoformaat is sinds de zestiende eeuw het meest gebruikt voor leesboeken. Bij de octavo drukt de boekdrukker zestien pagina’s op één vel, dat vervolgens drie keer op de helft wordt gevouwen. Na het vouwen is er een katern ontstaan van acht bladen en zestien bladzijden.
Een boek in octavoformaat wordt ook wel als 8vo aangeduid en is ongeveer 17 tot 24 centimeter hoog en is de standaard voor het drukken van leesboeken.---
Toegevoegd op 26 mei 2018 07:50: bron
5 jaar geleden
Boeken worden in verschillende formaten geprint, er bestaat geen vast formaat.
Wanneer je je boek zelf gaat uitgeven en laat drukken is het het makkelijkste om voor ‘DIN’ formaten te kiezen. Onder deze noemer vallen alle standaardafmetingen, zoals A4 en A5.
Er bestaan andere standaardformaten, zoals:
Folio
Quarto
Octavo
Duodecimo.

Folio
Een boek in folioformaat wordt ook wel als fo aangeduid en is met een hoogte van meer dan 35 centimeter behoorlijk groot. Dit formaat wordt vaak gekozen voor jaarboeken, kookboeken en fotoboeken.

Quarto
Een boek in kwartoformaat wordt ook wel als 4vo aangeduid en is ongeveer 25 tot 35 centimeter hoog. Dit formaat wordt vaak gedrukt voor kinderboeken en kookboeken.

Octavo
Een boek in octavoformaat wordt ook wel als 8vo aangeduid en is ongeveer 17 tot 24 centimeter hoog en is de standaard voor het drukken van leesboeken.

Duodecimo
Een boek in duodecimoformaat wordt ook wel als 12mo aangeduid en is ongeveer 12,5 centimeter hoog. Door dit kleine formaat wordt duodecimo vaak gekozen voor het drukken van notitieboeken en agenda’s.
SimonV