De vruchten zijn rijp na vier tot acht maanden, waarna ze handmatig geplukt worden. Dit doet men om te vermijden dat de knoppen en bloesems beschadigd raken. Vervolgens worden de vruchten een voor een opengehakt.
De opengehakte vruchten laat men vijf tot zeven dagen fermenteren. Tijdens dit proces verdwijnt de pulp rond de bonen en worden de eerste chocoladearoma’s gevormd.

Hierna gaat men de cacaobonen drogen in de zon of met speciale machines. Op die manier verliezen ze meer dan de helft van hun gewicht aan vocht. Het resultaat is ruwe cacao. Deze wordt aan strenge kwaliteitscontroles onderworpen, in balen verpakt en klaargemaakt om wereldwijd te verschepen.
De cacaobonen worden gesorteerd volgens kwaliteit en grootte en vervolgens gereinigd. Daarna worden ze geroosterd bij een temperatuur van 120°C. Het is dankzij dit proces dat de cacaobonen hun typische chocoladearoma krijgen.

De geroosterde bonen worden in kleine stukjes van 2 à 3 mm gebroken. In deze vorm worden ze ook wel “nibs” genoemd. De schaal errond wordt weggeblazen. Tot slot worden de nibs in speciale molens fijngemalen tot een chocoladebruine, vloeibare massa. Deze cacaomassa bevat meer dan 50% cacaoboter.
fremar