In de Viaanse brug is een peiler waar je in kan en waar vanuit tunnel loopt. Wie weet hier meer van?

In de Viaanse brug is een peiler waar je in kan en waarvanuit vanuit tunnel loopt. Ik ben ooit als kwajongen eens in die peiler gekropen. Wie weet hier meer van? Waar loopt die tunnel heen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (1)

Die tunnel is een mijngang. Daar kon in de oorlog dynamiet in geplaatst worden om zo de brug op te blazen. De vijand kon dan de brug niet meer gebruiken.
De tunnel / gang loopt van de ene pijler naar de andere pijler, dus onder het water door.

"Deze kazematten zijn te bereiken via een luik in de brug. Men daalt via een ijzeren ladder circa zes meter af en komt dan in de wachtruimte aan de oostzijde, de mitrailleurkazemat midden of de wachtruimte westzijde met de pompkamer, die via een koker toegang gaf tot de circa 6 meter lager gelegen mijngang.
...
De mijngang loopt over de volle breedte van het brugdek onder in de pijler en is voorzien van uitsparingen waar de springlading in geplaatst kon worden. De pijlers zouden dan omslaan en de boog zou in zijn geheel in het water vallen. Door het Nederlandse leger is de brug nooit ondermijnd. De Duitsers hebben de mijngang niet gebruikt omdat zij niet wisten waarvoor die diende."
HERSTEL:
De tunnel loopt niet van de ene pijler naar de andere, maar onder IN de pijler van het ene uiteinde naar het andere.
"De volle breedte van het brugdek" had ik verward met de breedte van de rivier en dus de lengte van het brugdek.
Toegevoegd op 25 maart 2018 15:35: tekst
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
"De tunnel / gang loopt van de ene pijler naar de andere pijler, dus onder het water door." Dat behoeft een nader uitleg. Waar heb je dit opmerkelijke detail gelezen?