Als je overlijd. Stopt dan eerst je hart of stop je dan eerst met ademen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
6.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zal afhangen waaraan je overlijd...

Antwoorden (2)

Het kan allebei, meestal zal de hartfunctie uitvallen vóór de ademhaling. In dat geval is er geen circulatie meer, worden de hersenen niet meer van bloed (en zuurstof) voorzien en zullen alle andere lichaamsfuncties stoppen. Als eerst de ademhaling stopt, spreken we van verstikking. De hersenen krijgen nog wel bloed, maar met steeds minder zuurstof, en de hersenfuncties zullen dan ook langzaam uitvallen. Bij dit sterven zie je de patiënt vaak vechten tegen de dood.
jc54
6 jaar geleden
Kort door de bocht: met de huidige zorg wordt je hart zo lang mogelijk aan de praat gehouden. Maar uiteraard wordt het steeds zwakker. Onder een bepaalde grens krijg je vocht in je longen, die dan regelmatig gedraineerd moeten worden. In die fase heb je onvoldoende zuurstof in je bloed, waardoor je hart(en elk ander orgaan) ook zwakker wordt. Deze kringloop escaleert tegen het einde snel tot er een vitaal orgaan de brui aangeeft.
Theoretische versie: ademhaling wordt (grotendeels) aangestuurd vanuit de hersenen. Je hart slaagt grotendeels autonoom en kan (bv bij hersendood) nog een tijdje doorgaan. Het hart is een biologische pomp die de zuurstof uit je longen naar al je organen pompt. Als je hersenen geen zuurstof krijgen, sterven ze af. Er komt dan geen ademhalingsopdracht meer, de longen vallen stil. Daarna falen alle organen door zuurstofgebrek. Er kan ook iets mis gaan in de hersenen (bloeding, ziektes die de hersenen aantasten zoals bv M.S., tumoren enz...) waardoor de ademhaling stilvalt. Ook een hartspier heeft zuurstof nodig en zal dan afsterven. Als de longfunctie te laag wordt (door bv vochtophoping, mogelijk als gevolg van een verzwakt hart of door longziektes, kanker etc...), sterven zowel de hersenen als het hart, maar spierweefsel houdt het langer vol dan hersenschors. Er kan ook sprake zijn van spierverlamming. De spieren waarmee je ademt laten het meestal sneller afweten dan het meer autonome hart dat over een aantal eigen "boost" en "kickstart" opties beschikt.