Een open brief een brief aan iedereen.

Je zou bijvoorbeeld in een advertentie in een krant een brief kunnen laten publiceren waarin je iedereen oproept beter te zorgen voor het milieu of actie te ondernemen tegen een bepaald onrecht. Actiegroepen als Greenpeace en Amnesty International zouden van dit soort middelen gebruik kunnen maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Open_brief vind je vergelijkbare informatie:

"Een open brief is een brief die bedoeld is voor een groot publiek. Deze brieven worden meestal aan een persoon gericht maar worden vaak in de media geopenbaard. Soms worden kritische brieven gericht aan politieke leiders openbaar gemaakt aan het grote publiek en kan men spreken van een open brief. Veel van de epistels zijn open brieven."
Antoni
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een open brief verstuur je aan één persoon, maar is aan meerdere personen gericht. Bijv. een brief aan de leden van een vereniging, die richt je aan de voorzitter.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Deze interpretatie is nieuw voor mij. Volgens mij is een open brief een brief aan iedereen. Je zou bijvoorbeeld in een advertentie in een krant een brief kunnen laten publiceren waarin je iedereen oproept beter te zorgen voor het milieu of actie te ondernemen tegen een bepaald onrecht. Actiegroepen als Greenpeace en Amnesty International zouden van dit soort middelen gebruik kunnen maken.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik ben juist wel bekend met ook deze interpretatie. "Een open brief aan persoon/bedrijf X". Waarin je je ongenoegen uit, maar ook tegelijkertijd je ongenoegen deelt met de rest van de wereld (althans het taalgebied). http://politiek.tpo.nl/column/open-brief-aan-mark-rutte-begrijp-lastig-is-om-toe-geven-er-wel-probleem-is-islam/ Maar ook worden er veel open brieven aan bedrijven gericht: https://www.google.nl/search?q=open+brief+aan+ns&oq=open+brief+aan+ns&aqs=chrome..69i57.6261j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8