Mag je plassen in bos (België)?

Mag je plassen in een bos (park).(België). Ik neem aan dat men je oppakt omdat je je geslachtsdeel dan laat zien maar in en bos, tege een boom, ziet niemand dat toch?

En moest er politie langskomen, zullen zij dt negeren of een boete geven?
Dankewel voor jullie tijd!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K
fremar
6 jaar geleden
https://www.hln.be/regio/brugge/landuyt-wil-boete-voor-plasje-in-bos-laten-schrappen~aec4538f/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fremar, leuk verhaal.
Renaat Landuyt (o.a. ex Minister van de Noordzee), haalt vaker het nieuws.
Dit bericht is van 1 april 2015
De burgemeester adviseert de korpschef de boete in te trekken. Dat verhaal bevestigt de korpschef Dirk Van Nuffel, of hij de bekeuring daadwerkelijk ingetrokken heeft wordt niet vermeld.
'Een waarschuwing volstaat' betekent dat het strafbaar is. Bij een volgende overtreding zal dus zeker een bekeuring uitgeschreven worden.

Antwoorden (2)

In de bossen mag dat geen probleem zijn. De bomen staan er niet voor niets en ook het wild en het uitgezette vee kan zomaar "wildplassen". Ik kom al héél veel jaren in de natuur, ook in België, en heb er heel wat vocht achtergelaten. Nooit een probleem geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wildplassen is het plassen op een andere plaats in de openbare ruimte dan een toilet of urinoir, bijvoorbeeld tegen een boom, een straatlantaarn, in een portiek enz..
Ook urineren in de vrije natuur, bijv. in het bos, wordt doorgaans als wildplassen gezien. Zowel in België als in Nederland.
In België gaf een jonge agent een wielertoerist een bekeuring voor wildplassen.
De burgemeester vond het wat dik aangezet en heeft de korpschef verzocht de boete te schrappen.
Hier zijn een paar zaken met elkaar in conflict.

Ten eerste: De jonge agent heeft zich te houden aan het gelijkheidsbeginsel en dit maakt het in orde dat hij deze bekeuring uitschrijft.
a. Een jonge agent, nog maar net in dienst, kan op grond van zijn ervaring niet in staat geacht worden of gerechtigd zijn te beoordelen of een overtreding erg, niet zooooo erg of helemaal niet erg is in een bepaalde situatie.

Ten tweede: de burgemeester van de stad Brugge geeft toe dat het geen goed idee was om juist zo dicht bij die bepaalde plaats in het bos te plassen.
b. Voor het ten uitvoer brengen van slechte ideeën in de openbare ruimtes en in de vrije natuur, zoals in bossen, kunnen boetes worden gegeven.

Ten derde: de burgemeester van Brugge zegt dat een waarschuwing op zijn plaats was geweest. Hij erkent dus dat plassen in het bos een onrechtmatige daad is, waarvoor een Gemeentelijke Administratieve Sanctie - een GAS-boete - kan worden opgelegd.
In ieder geval in de bossen van Brugge.
c. Voor daden waar geen boete voor gegeven kan worden, die dus niet strafbaar zijn, is een waarschuwing geven in plaats ven een boete heel vreemd, ook in België.
Dus zoiets als: niet meer doen, de volgende keer schrijf ik een bekeuring uit, maar wat u deed mocht best wel.

Dus ja, in België kan een GAS-boete gegeven worden voor het plassen in de Belgische bossen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
plus