Kan iemand die rechts handig is met links leren schrijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
7.7K
Amadea
6 jaar geleden
Als die persoon een doorzetter is dan kan dat, ja hoor.
MarBet
6 jaar geleden
Ja dat kan wel, maar het is wel erg lastig in redelijk tempo leesbaar te schrijven met de niet-voorkeurshand.
Ritsuka
6 jaar geleden
Lukte mij in korte tijd redelijk toen ik de pols van mijn schrijfhand brak en deze in het gips zat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Andersom (dus linkshandigen die rechts schrijven) was het vroeger vaak zelfs verplicht op school, heb ik begrepen van verschillende mensen. Een linkshandig familielid schrijft om die reden nog altijd met rechts (maar niet met een heel goed leesbaar handschrift).
Lefty
een jaar geleden
Ik heb eigenlijk het omgekeerde voor: rechtshandig moeten leren schrijven terwijl ik linkshandig ben maar door een hersenbloeding ben ik nu verlamd aan de linkerkant.Het is in elk geval heel moeilijk en confronterend maar ik vraag het me zelf dus ook af: kanje iets leren wat er eigenlijk niet is: de fijne motoriek die je beheerst bij het schrijven ontbreekt nog in mijn rechterhand, ik lijk haar maar niet in bedwang te kunnen houden wat me heel verdrietig stemt waardoor ik te weinig oefen,immers :schrijven was mijn lust en mijn leven.In elk geval nog veel succes aan de vraagsteller/ster
groetjes van Mireille

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Als die rechtshandige persoon ook met links wel de fijne motoriek goed heeft ontwikkeld is dat helemaal niet zo moeilijk. Het vergt wel oefening om de bewegingen met de pen goed en soepel te kunnen maken èn het vergt veel concentratie omdat je als rechtshandige de neiging hebt om sommige letters automatisch in spiegelbeeld te gaan schrijven.

Ik heb het mezelf op de basisschool al aangeleerd (uit verveling) en kon op een gegeven moment met links sneller en netter schrijven dan sommige andere leerlingen met rechts. Gek genoeg kan ik met links sneller in spiegelbeeld schrijven (dus van rechts naar links en alle letters verkeerd om) dan gewoon. Als ik met links gewoon van links naar rechts wil schrijven moet ik daar heel erg bij nadenken.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het is een kwestie van heel veel oefenen, al zal het resultaat waarschijnlijk niet zo goed zijn als met 'rechts schrift' te behalen is. (En er is geen reden voor om dit te doen).

Lang geleden (maar dan écht lang geleden) moesten linkshandige kinderen rechts leren schrijven, dat lukte ook. Misschien had dit 'moeten' te maken met het schrijven met inkt uit een inktpot; als je dan linkshandig schrijft, zit je steeds met je hand vlekken te veroorzaken in je schrijfwerk.

Tegenwoordig mogen linkshandigen links schrijven, er bestaan zelfs schrijfmethodes voor linkshandigen waarbij de letters 'linkshellend' geschreven worden in plaats van 'rechtshellend'.
Computoon