Kan je zonder al teveel geld uit te geven een (zwartbles) lammetje genezen van een wit vlekje op zijn oog en het veel tranen ervan? zo ja, hoe?

Ik zou het fijn vinden als iemand antwoord gaf op deze vraag. Het is een mak lammetje, we voeren haar met de fles. ze heeft vanaf haar geboorte, net als haar broer, een natte plek rond 1 van haar ogen. er zit ook een wit vlekje op. We vermoeden dat het een erfelijke aandoening is, en dat de dekram het ook had. We zitten krap bij kas, dus dure spullen kopen en de dierenarts bellen zit er niet echt in. Het zou zonde zijn als mijn vader hem wegdoet, dus weet iemand hoe ik het lammetje kan helpen? Alvast bedankt. Groetjes, H.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt het beste toch echt naar de dierenarts/veearts toe hoor. Niet zelf met huismiddeltjes lopen prutsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste dierenartsen/veeartsen zijn wel bereidt een betalingsregeling te treffen, als je de rekening niet 1 keer kunt betalen, het is zeker de moeite waard hier even naar te informeren bij de plaatselijke dieren-, of veearts. .
NadineZ90
7 jaar geleden
Veel lammetjes hebben last van een entropion. Dit is een ooglid (boven of onder) die iets naar binnen gekruld is waardoor wimperhaartjes op het oog komen wat voor tranen en beschadigingen zorgt.
Probeer met duim en wijsvinger te knijpen in de huid onder (als het om het onderste ooglid gaat) of boven (als het om het bovenste ooglid gaat) de wimperrand. Door de zwelling zal de wimperrand naar buiten staan waardoor er geen haartjes meer tegen het oog aankomen.
Het lijkt zielig, maar ik heb het zelf ook moeten doen toen ik bij een schapenboer stage liep. Het helpt wel. Er werd dan wel een antibioticazalf op het oog gedaan, maar dat hoeft niet. Het gaat daarna vanzelf over als het lammetje ouder wordt.

Antwoorden (1)

Veel lammetjes hebben last van een entropion. Dit is een ooglid (boven of onder) die iets naar binnen gekruld is waardoor wimperhaartjes op het oog komen wat voor tranen en beschadigingen zorgt.
Probeer met duim en wijsvinger te knijpen in de huid onder (als het om het onderste ooglid gaat) of boven (als het om het bovenste ooglid gaat) de wimperrand. Door de zwelling zal de wimperrand naar buiten staan waardoor er geen haartjes meer tegen het oog aankomen.
Het lijkt zielig, maar ik heb het zelf ook moeten doen toen ik bij een schapenboer stage liep. Het helpt wel. Er werd dan wel een antibioticazalf op het oog gedaan, maar dat hoeft niet. Het gaat daarna vanzelf over als het lammetje ouder wordt.