Wanneer ik een domme vraag stel, is het dan ook vanzelfsprekend dat ik een dom antwoord krijg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Castle
7 jaar geleden
Mijn ervaring is dat mensen juist een vraag vaak niet beantwoorden omdat ze van een veronderstelling uitgaan. Kijk maar eens hoe vaak je een vraag stelt en hoe vaak het antwoord bij je vraag past. Vaak worden vragen zelfs met vragen beantwoord.
Amadea
7 jaar geleden
Als het vragen op Goeie Vraag betreft, dan valt het op dat het relatief vaak vragen zijn die iets anders vragen dan wat vraagsteller werkelijk wil weten. Dan staat er bijvoorbeeld Waarom doet mijn apparaat zo? Terwijl ze bedoelen Hoe verhelp ik dat mijn apparaat zo doet? Dan is het lastig om te bepalen of je de letterlijke vraag zult beantwoorden, of het antwoord gaat geven dat de vraagsteller wenst.
Amadea
7 jaar geleden
Die vraag bestaat niet meer. Maar ook daar werd iets anders gevraagd dan de bedoeling was. Namelijk: Mag ik dat, in plaats van Wie kan mij aanraden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik hou van mensen die veel vragen stellen, het zijn mensen die leergierig zijn. Domme vragen bestaan niet, simpele of onmogelijke wel, maar je moet ze wel eerst stellen eer je het antwoord ervan zal kennen.

Antwoorden (3)

Nee. Daar zou je even goed zeer intelligente antwoorden op kunnen krijgen. Er wordt trouwens gezegd dat domme vragen niet bestaan. Dus het is gewoon een vraag, en verder is het afwachten wat de kwaliteit is van de antwoorden die daar op gegeven gaan worden.
Amadea
7 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden daarentegen bestaan wel degelijk. Het gehalte 'dom' van het antwoord is afhankelijk van degene die hier antwoord op geeft.

Sommige mensen vinden sommige vragen niet zozeer dom, als wel (te) simpel.
En er zijn mensen die het niet de moeite vinden om een vraag die zij als 'simpel' beoordelen van een antwoord te voorzien, dat is zo.
Anderen nemen iedere vraag even serieus en komen met een weldoordacht antwoord en indien mogelijk met bronnen.

Antwoord
Het is niet afhankelijk van de kwaliteit van de vraag of er al dan niet een 'dom' antwoord op gegeven wordt.
De kwaliteit van het antwoord is afhankelijk van degene die de vraag beantwoordt, of deze de vraag wel serieus genoeg neemt, of deze beoordeelt als 'simpel'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Domme vragen bestaan misschien niet voor mensen die vragen uit een bepaalde onwetendheid die ook van hen mag worden verondersteld; zoals kinderen of mensen die een leek zijn op een bepaald gebied en daar graag meer van willen weten. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk domme vragen bestaan. De journalistiek en de juridische wereld léven bij het stellen van (juiste!) vragen (en, uiteraard, het zoeken/vinden van de juiste antwoorden daarop). Een niet-precieze vraag kan dan wel degelijk terecht als 'dom' worden betiteld, omdat dit kan leiden tot een totaal verkeerd antwoord.
Nee, integendeel. Domme vragen bestaan eigenlijk niet ; ze geeven gewoon aan dat je iets niet weet. (Wanneer dat iets is dat redelijkerwijs van iemand van jou leeftijd / niveau zou moeten kunnen weten of opzoeken, mag je het een domme vraag vinden, maar dat kunnen WIJ niet altijd beoordelen).

Juist wanneer een in mijn ogen domme vraag gesteld wordt, moet ik in mijn achterhoofd houden dat het kan gaan om iemand met gebrekkig begripsvermogen, of domweg te jong om bepaalde kennis al te kunnen bezitten, neig ik er naar serieus en voor zover mogelijk "op niveau" (jip & jannektaal) te antwoorden. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat vraagsteller - en wie eventueel in de toekomst met de zelfde vraag zit - er mee geholpen is.

Ook domme antwoorden bestaan eigenlijk niet ; hooguit antwoorden gegeven door iemand die net niet de (actuele) juiste kennis heeft (of gegevens heeft kunnen vinden) om de vraag juist te beantwoorden. Overkomt me met zekere regelmaat ;-)

Je kunt op een heel "domme" vraag een heel slim antwoord krijgen, en op een heel intelligente vraag een buitengewoon dom antwoord. Het één hangt niet noodzakelijkerwijs samen met het ander.