Waarom zouden we geen 6 dagen in een week werken?

Zou het beter zijn voor de maatschappij als we 6 dagen per week zouden werken? Zou het bevorderlijk zijn voor de economie, zodat we sneller uit de kredietcrisis komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Terug naar af naar de oude tijd meer werken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hahaha, exact.;)
Thecis
7 jaar geleden
Liever niet.
Maar er zitten ook gevolgen aan. Wanneer je meer moet werken, zal er een hoger salaris tegenover moeten staan. Dit moet ook gedragen kunnen worden door het bedrijf. Dat kan pas wanneer het bedrijf ook daadwerkelijk genoeg omzet heeft enz, enz. Het zou dus een oplossingen KUNNEN zijn wanneer de hoeveelheid gewerkte uren daadwerkelijk de beperkende factor is. Helaas zijn er veel meer factoren (afzetmarkt, publiek, economie, etc) die bepalend zijn voor het herstel van de crisis.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Stel dus dat je mensen 6 dagen per week 8 uur per dag laat werken. Dan denk ik dat je heel snel met extra ziekte te maken krijgt. De mensen zijn sneller vermoeid en minder productief.
Ivana
7 jaar geleden
Toen ik begon met werken, was mijn werkweek 52 uur (in de detailhandel). Je wordt er niet ziek van Heer Voldemort, maar tijd voor jezelf hou je nauwelijks over. Nee, niet terug naar af.
Z512099
7 jaar geleden
De kredietcrisis is ontstaan door de banken in de VS, het is dus aan hen om uit de crisis te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Langer werken, meer uren maken is niet de oplossing. Beter is het , denk ik , om meer mensen te laten werken, mee te laten doen aan de maatschappij, daar waar het kan >parttime< . Ook is het wellicht goed om jonge mensen te verplichten een tijdlang (ipv vroeger 'in dienst gaan') een sociale werkdienstplicht te laten vervullen. Er is in die hoek zoveel meer personeel nodig en bovendien is het een verplichting je te verdiepen in anderen, juist op een moment dat jonge mensen heel erg op zichzelf gericht bezig zijn. Dit lijkt me goed voor de maatschappij zowel als voor al die mensen die nog aan hun eigen leven moeten beginnen (studeren/loopbaan).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Wanneer moet dán mijn tuintje aanharken ? De schuur opruimen ? Naar de winkel (geld UITgeven dus !) Naar de sportclub ? Een dagje weg ? De zondag is al voor familiebezoek.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Ivana uiteindelijk op lange termijn wel. Ik heb het niet over griep. Eerder een burnout of oververmoeid. Dat is ook een vorm van ziek zijn.

Antwoorden (2)

Dat zou niet bevorderlijk zijn.

De hoeveelheid werk neemt niet toe als ieder langer gaat werken. De productiviteit neemt af als iemand langer over het werk "mag" doen dan hij nu doet. Die extra uren zullen wel betaald moeten worden.

Er komen ook niet meer mensen door aan het werk.

Wat men wel zou kunnen doen: loonheffing verminderen zodat mensen netto meer geld kunnen uitgeven wat weer goed is voor de handel. Er zal dan wel minder belasting binnenkomen maar als het hoge btw-tarief nog wat verhoogd wordt, blijft de schade wellicht beperkt.

Verder: invoeren van een dienstplicht voor iedereen van bijv. 18 jaar (mannen en vrouwen), gedurende bijv. een jaar. Dit kan naar keus van de persoon een militaire of sociale dienstplicht zijn.
Computoon
7 jaar geleden
Het is juist de vraag of het de economie niet zal helpen als mensen minder gaan werken. Er is al vaker bewezen dat bij normale werk druk mensen efficiënter te werk gaan als de werktijd wordt verkort. Uiteindelijk moet onze koopkracht omhoog om onze eigen economie op te krikken. Helaas moet de overheid bezuinigen waardoor onze koopkracht omlaag gaat en wij al meer en harder moet werken. Dit om de nationale schuld te handhaven. Ondanks alle bezuinigingen stijgt de staatsschuld nog steeds met 480 euro per seconde. Nu de druk op de schouders van de burger wordt gelegd en de burger natuurlijk nog even extra zijn schouders er onder zet gaat er een hoop geld de europese unie in zonder dat onze economie daar merkbaar, voor de burger, van opknapt. Vergeet niet dat veel mensen nu al meer werken dan 10 jaar geleden. We werken al meer en de problemen los zich nog niet op.