Hoelang mag je kind op een schermpje per dag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soms vraag ik me wel eens af hoe ver die zogenaamde pedagogen die gemiddelden als uit het eerste antwoord geven van de realiteit afstaan. Ze doen me denken aan kinderartsen uit de jaren 10, die afraadden dat kinderen boeken lazen want dat was slecht voor de hersens en de ogen :lol:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het om gezondheid gaat is het belangrijk te weten om welk medium het gaat. De tv kan wat dat betreft niet heel veel kwaad. Bijvoorbeeld in Frankrijk is het verboden om wifi te hebben in ruimtes waar kinderen onder de drie jaar verblijven. In Frankrijk is er ook een verbod op het gebruik van mobiele telefoons op lagere en middelbare scholen uit voorzorg vanwege de mogelijke gezondheidsgevaren voor kinderen. Nederland blijft erg achter met de regelgeving omtrent wifi-gebruik en mobiele telefoons. Maar goed, kleuterscholen klagen steeds meer dat kinderen uitstekend met een smartphone om kunnen gaan maar moeite hebben met communiceren en omgaan met andere kleuters. Als je bedenkt dat de eerste zes jaar van een kind het belangrijkst zijn voor de basis als mens is het zonde als het drie daarvan op een scherm heeft doorgebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals hieronder aangegeven ben ik het ook eens. Het is geen kwestie van hoe lang maar meer wat er gebeurt. Daarnaast ben ik ook van mening dat pedagogen tegenwoordig maar gewoon dingen roepen zonder het te kunnen onderbouwen. Hoe lang horen we al niet de bekende uitspraak dat van kijken naar een beeldscherm je ogen slechter worden? Dit blijkt helemaal niet zo te zijn. Mensen die wekelijks 5 / 10 / 15 uur spenderen aan videogames hebben beter zicht dan mensen die dit niet doen. Een interessant stuk hierover is: http://www.ted.com/talks/daphne_bavelier_your_brain_on_video_games.

Antwoorden (3)

'Veel ouders vragen zich af hoeveel tijd kinderen mogen besteden aan computeren en tv-kijken. Daar bestaan eigenlijk geen goed onderbouwde regels voor. Maar om toch een beetje houvast te hebben, kun je globaal uitgaan van:

tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen surfen;
2 - 6 jaar: maximaal 10 minuten beeldschermtijd per dag;
6 - 8 jaar: maximaal 1 uur beeldschermtijd per dag;
8 - 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag;
10 - 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag;
12 jaar en ouder: maximaal 3 uur beeldschermtijd uur per dag.'

In deze bron zie je wat tijden die gangbaar zijn voor een kind. Maar als ouder kun je een andere tijd instellen met uw kind(eren)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dat wel ERG korte gemiddelden, vooral voor kleintjes ;-) Hoe moet je OOIT Freddy Fish of Robbie Konijn uitspelen als je maar 5 minuten per dag mag ?? Bij mij mochten ze gerust al twee, drie keer ene half uurtje hoor. Over die drie uur kom ik zelf trouwens ook ruimschoots heen :lol: En ik neem aan wel meer Nederlanders ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met gemak Marleen, moeiteloos ;-)
Zolang als de ouders het toestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er worden hier en daar op Internet wel "pedagogisch verantwoorde" gemiddelden gegeven voor het aantal uren (of liever : minuten) dat een kind per dag "mag" teevee kijken en computeren, maar laten we heel eerlijk zijn : die getallen zijn volkomen onrealistisch.

We leven in een maatschappij waarin we op veel gebieden afhankelijk zijn van beeldschermen voor verschillende activiteiten, en het maakt vooral HEEL veel uit WAT een kind doet op dat scherm, en op welke manier het zich daardoor laat beïnvloeden. Het belangrijkste is eigenlijk dat je weet WAT een kind doet op dat "scherm". En dat je je kind kent.

Mijn kinderen zijn - eigenlijk net als ikzelf - opgegroeid met computers en televisie, maar de teevee is nooit de "elektronische kinderoppas" geweest. Wel heb ik al jong veel spelletjes met ze op de computer gedaan, en het ene kind was steeds na tien minuten de aandacht al kwijt (prima, gaan we wat anders doen), en het andere kom als ze wou wel uren doorgaan, dus die moest ik na een half uurtje, uurtje weer even afleiden met iets anders leuks. Maar er waren gerust dagen bij dat ze een paar uur in totaal achter de diverse beeldschermen doorbrachten (maar nooit onafgebroken), en dagen dat ze er helemaal niet achter kwamen.

Ik ken echter wel voorbeelden van vriendinnen (met name met zoons) die eenmaal een computer of gameboy in de handen totaal onbereikbaar waren, en agressief werden als je er een einde aan maakte. In die gevallen is het wellicht handig meer paal en perk te stellen, of de activiteiten - ook op het beeldscherm - te veranderen of af te wisselen.

Zolang het voor jou als ouder goed voelt, het apparaat in kwestie niet bedoeld is om jou werk uit handen te nemen zolang ze er zoet mee zijn, en je weet wat ze doen (en dat wat ze doen redelijk verantwoord is), is het moeilijk een maximum aan te geven. Plus, je kunt moeilijk je kind verbieden te kijken als de teevee de godganse dag aanstaat, of je kind iets verbieden terwijl je zelf de godganse dag op je smartphone zit te pielen. Het moet natuurlijk wel van twee kanten komen.

Belangrijkste is niet meer vlak voor bedtijd (ivm kunnen slapen), en afwisseling met andere (lichamelijke, buiten-) activiteiten. En dat betekent dat je ook veel zelf actief met je kinderen bezig zult moeten zijn. Dan kunnen jullie daarna rustig allemaal een uurtje achter de buis - of computer, of tablet ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ Juist. Inderdaad WAT kijkt/speelt een kind. Alsof het slecht is wanneer een kind van 3 langer dan 10 minuten tv kijkt (hoe lang duurt een aflevering van Sesamstraat?) Maar als datzelfde kind 30 seconden naar oorlogsgeweld kijkt vind ik dat erger dan die 10 minuten Sesamstraat.