is er versnelling in de ruimte?? Bijv; kan een racket in de ruimte versneld worden. zo ja of niet . waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je een raket bedoeld.

In de mechanica geldt de wet van Newton, de som van alle ΣF=m.a.
ΣF is de som van alle krachten, m de massa waarop de kracht werkt en de versnelling die daardoor ontstaat.
Als je dus een kracht uitoefent, bijvoorbeeld op de trappers van je fiets zal die fiets (met massa m) een versnelling onder vinden.
Alleen doordat je gaat bewegen ontstaat er ook een weerstand Fw, door wrijving binnen de fiets, met de eg en met de lucht, die die jou kracht op de pedalen tegenwerkt.
Naarmate je door de versnelling harder gaat wordt die weerstand steeds groter en op een gegeven ogenblik net zo groot als je trapkracht. Dan heffen beide krachten elkaar op. In dit geval is:
ΣF=Ftrapkracht-Fweerstand=0 (weerstand kracht is negatief omdat die tegenwerkt.
Op dat ogenblik is er dus geen versnelling meer en blijf je met constante snelheid door fietsen, als je met de zelfde kracht trapt en de weerstand kracht niet verandert.

In de ruimte is er geen weerstand, dan is er alleen de kracht die op de raket werkt.
Dit betekent dat de raket steeds sneller gaat zolang er brandstof is.
Bij heel hoge snelheden, richting de lichtsnelheid, gaat dit niet meer op, dan geldt er de relativiteitstheorie.
In ieeder geval kan niets sneller gaan dan de lichtsnelheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja een raket kan versnellen in de ruimte, m.b.v een raket motor.