Moet ik huiswerk maken als ik het niet nodig heb?

Ik vind engels dus heel makkelijk op school, en heb het huiswerk totaal niet nodig voor de toetsen. Op gegeven moment besloot ik dus geen huiswerk meer te maken (ik haalde nogsteeds hoge cijfers), maar kreeg dus drama met de docent. Wij hebben zegmaar dat je op je rapport ook een cijfer voor kwantiteit krijgt (het hoeveelheid huiswerk dat je maakt. Je kan extra taken maken voor een hoger cijfer voor de kwantiteit). Ik heb in totaal een half jaar geen huiswerk gemaakt en stond dus 2x een onvoldoende op mn rapport voor de kwantiteit. Volgend jaar krijg ik precies hetzelfde, want ik weet dat ik het volgend jaar weer te makkelijk vind. Ik krijg ook geen normale verdiepingsstof. Ik kreeg de keus uit elke 2 weken een 4 mavo / 5 havo examen maken (leesvaardigheid) of elke 2 weken een werkstuk in het engels of dergelijke opdrachten, terwijl ik heel graag moeilijke grammatica wil leren.
Wat moet ik nu dan doen? Het huiswerk weer niet maken? Het wel maken ookal heb ik er niks aan? Hoor ik het überhaupt wel te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn dochter had dit zelfde probleem (bij bijna alle vakken) maar ze heeft desalniettemin altijd haar huiswerk moeten "maken"/ invullen. Telde gewoon mee voor het cijfer. Zeker bij de vakken waarvoor ze geen Abschlussprüfung (CSE) had. Was meer corvee dan huiswerk, maar goed. Die komt straks op het Gymnasium nog wel aan haar trekken ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn engelsdocent is ook gelijk mijn mentor. Ik heb al gepraat en de enige mogelijkheden zijn de dingen die ik al heb genoemd. Volgend jaar krijg ik wel een nieuwe mentor, dus ik kan daar nog wel mee praten. Maar ik denk dat ik dus gewoon het huiswerk moet maken?
Ik ga trouwens naar 3 vwo ;)

Antwoorden (2)

Het maken van huiswerk heeft vrijwel altijd als doel om het geleerde toe te passen zodat de verweking van de stof beter verloopt en men écht komt tot lering.

Ik vermoed, op basis van de extra opdrachten die je krijgt, dat je in je pre-examenjaar of een jaartje daarvoor zit. Dat maakt dat je volgend jaar, of in je examenjaar of in je pre-examenjaar komt en daarmee over het algemeen ietwat meer vrijheid krijgt van de docenten, zij zijn immers ook bezig met de ontwikkeling van jou als persoon en niet alleen van jouw cognitieve capaciteiten en daarbij hoort het maken van keuzes.

Dat neemt niet weg dat de vaksectie Engels mag besluiten het huiswerk mee te laten tellen als (bonus)punt voor je schoolexamens. Check hiervoor het PTA (moet beschikbaar zijn op de website van je school of via Magister o.i.d.) Zit je in de onderbouw, dan zijn de docenten vrijwel vrij om te doen en laten inzake het afnemen van toetsen en normeren.

Ik zou de volgende stappen ondernemen, in deze volgorde:
-Ga in gesprek met je docent Engels en leg jouw situatie uit en geef aan dat de tijd die je besteedt aan Engels beter besteed kan worden aan een ander vak waar je zwakker voor scoort.(Ga wel open in dit gesprek en luister ook echt naar wat je docent te vertellen heeft) Eventueel kun je afspraken met hem of haar proberen te maken, ik denk bijvoorbeeld aan een afspraak waarbij jij je huiswerk niet hoeft te maken, mits je gemiddeld een 8,5 + blijft staan of zoiets. Komt daar niks uit, of heb je dit al gedaan.

-Ga dan in gesprek met je mentor en leg hem/haar je verhaal uit en vraag wat hij of zij voor je kan betekenen. Benoem eventueel de afspraken die je zou willen maken met de docent.

-Indien beide geen bevredigende oplossing vormen, zou ik je conformeren aan de geldende regels en 'gewoon' je huiswerk gaan maken. Het niet maken zorgt immers voor problemen, dat heb je aan den lijve ondervonden en zorgt ervoor dat je zeker geen "goodwill" creëert bij de docenten. (Dat hoeft natuurlijk ook niet altijd, maar bekend staan als 'dat vervelende mannetje dat weigert z'n huiswerk te maken' werkt niet altijd in je voordeel ;) ). En, aangezien Engels een goed vak is van je, zal het huiswerk niet heel erg veel tijd in beslag nemen en ben je er van af. Tevens een goede voorbereiding op het leven later, er zijn immers genoeg regels die in jouw ogen nutteloos lijken, maar waar je helaas niks aan kunt doen én je je maar aan dient te houden. Hoe vervelend dat ook is...

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
mannetje=vrouwtje ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Herkenbaar. Mijn dochter is er in geslaagd de lerares Engels volledig tegen haar in het harnas te jagen, niet alleen door haar veel betere beheersing van de taal, maar vooral door haar betweterigheid en haar voortdurende impuls de lerares te verbeteren. Ik was blij dat ze niet ook Nederlands in haar pakket had, want dan was het drama compleet geweest ;-) Maar inderdaad, beter zijn dan de leraar MAAK je al geen vriendjes mee, daar kun je beter mee oppassen. En makkelijk huiswerk gewoon maken is dan wel de snelste manier.
Het kan zijn dat je eigenlijk door omstandigheden een te laag schooltype hebt gekozen (dat was bij mijn dochter het geval door onze verhuizing naar Duitsland ; ze had na drie maanden de taal nog net onvoldoende onder de knie om Gymnasium te doen (de middelbare school begint hier op je tiende !) en kon na het eerste jaar Realschule niet meer overstappen omdat ze geen Frans had gehad), en dat is heel vervelend, want niet alleen zijn dan alle vakken een eitje, je medeleerlingen kunnen er in de praktijk helaas ook heel moeilijk mee omgaan.

Helaas is er (blijkbaar) een maximum aan wat een school / docent kan bieden. Waar mijn beide kinderen al in de brugklas niets meer konden leren omdat hun Engels nu eenmaal TOEN al vele malen beter was dan van de doorsnee en zelfs onderwijsbevoegde Duitser (en dat is ECHT zo- ze mochten mo-Engels geven maar hadden GEEN Engels gestudeerd en dus zeer gebrekkige kennis), en er ook geen extra lesstof voor handen was. Jij hebt geluk dat je leraar bereid is je in elk geval íets uitdagender stof te bieden als alternatief, maar als je er nog dieper in wilt duiken, zul je dat in je eigen tijd moeten doen. Je zult het wel gewoon moeten maken, dat is nu eenmaal een onderdeel van op school zitten. Later in je leven mag je weer (een beetje) meer bepalen wat je zelf belangrijk vindt, (hangt een beetje van je baan af), maar nu is huiswerk maken gewoon onderdeel van je "werk".

Het klinkt een beetje stom, maar onderwijs op maat betekent helaas NIET dat je zelf met je vraag het aanbod mag bepalen. Het kan ook wel zijn dat je liever Russisch of Chinees wilde leren, maar als die vakken op school niet onderwezen worden, gaat dat niet gebeuren. En datzelfde geldt voor een (beduidend) hoger niveau Engels. Dat valt buiten het pakket, en dat kan nu eenmaal niet aan één leerling worden aangeboden.

Dus ja, je moet gewoon je huiswerk maken, en nee, je hebt niet recht op iets dat buiten het curriculum valt. Wel is het vermoedelijk verstandig na je eindexamen straks uit te kijken naar een schooltype dat je meer uitdaging biedt.