Jazeker, het boek heeft een literatuurprijs gewonnen, en Louise O. Fresco is, ondanks dat de naam doet vermoeden een Nederlandse schrijfster (Meppel, 1952).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Zou dat ook niet van de school afhankelijk zijn ? De school waarop ik zat hanteerde een lijst van boeken die je voor de lijst mocht leven. Stond een boek daar niet op, dan gold ie dus niet voor de lijst, literatuurprijs of niet. (Aan de andere kant zou het natuurlijk in zo;n geval weinig nut hebben de vraag op GV te stellen :) )
kierkegaard47
7 jaar geleden
leven=lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat een school nooit ALLE boeken die je mag lezen op een lijst kan zetten ; wordt een beetje lange lijst. Die (korte) keuzelijstjes heb ik alleen gezien van de laagste niveaus van het VMBO, waarbij er zelfs heel veel kinderboeken op staan, tot mijn grote verbazing. Maar als je DIT boek kunt lezen, zit je vrijwel zeker niet op het VMBO k/b , en zou je alles wat onder literatuur valt moeten mogen lezen, Je kunt het altijd overleggen met je leraar natuurlijk. Vergeet ook niet dat er inmiddels HEEL wat meer "leeslijst-waardige" boeken op de markt zijn dan in de jaren 70, 80 ; er is flink doorgeschreven. Maar bij ons waren indertijd ook geen titels maar criteria : het moest van een Nederlandse schrijver zijn, dus geen vertaald werk, en het mocht geen 'ontspanningsliteratuur' zijn (wat ik altijd een lastige vond, want ik vond alle boeken ontspanning ;-)
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik heb het eens even opgezocht. De school waarop ik zat hanteert tot op vandaag de dag voor alle niveau's een lijst met 'goedgekeurde' schrijvers, die uitgereikt wordt, en waar je niet van af mag wijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
op lezenvoordelijst.nl kun je zien welke boeken wel of niet mogen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kierkegaard ; hahaha wel grappig, Ik stel me dan een school voor met leraren Nederlands die zelf na hun studie zijn gestopt met nieuwe boeken lezen, en hun leerlingen dus boeken van "na hun tijd" verbieden :lol:. Als dat zich voortzet, zitten ze over veertig jaar nog steeds Van de koele meren des doods en de Donkere kamer van Damocles te lezen ;-) .Omdat ze door de "schoolcultuur" nooit verder zijn gekomen. Sorry, maar dat lijkt me wel een giller.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik heb een willekeurige voor je opgezocht, en hij (zij) staat er netjes bij ;-) http://www.scholieren.com/zoek?q=louise+fresco
kierkegaard47
7 jaar geleden
@Marleen, Ik zei niet dat die lijst niet regelmatig aangevuld werd... Meer dat ze vonden dat leerlingen (en zelfs ouders tot op zekere hoogte) in dergelijke zaken in principe geen inspraak hoorden te hebben. en dat er niet gediscussieerd werd over zaken die zij al bepaald hadden Die mentaliteit zag je trouwens inveel meer dingen terug, het was een strenge school met heel veel regels.