Zijn betaalde malware- en/of antiviruspakketen overbodig ten op zichte van de gratis versies?

Heb als consument nog nooit betaald voor zo'n pakket, zijn er echter hier gebruikers die zweren bij betaalde pakketten en die gratis versies liever zien gaan dan komen?

Toegevoegd na 12 minuten:
En hoe zit het met mensen die Windows 8 en nieuwer gebruiken? Hoe hoog is nog de bereidheid zelfs een gratis virusscanner te downloaden als Windows Defender dat probleem lijkt op te lossen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een betaalde versie gebruikt, zijn er wat toeters en bellen. Die kunnen wel handig zijn. Ik heb er nog nooit naar gekekn. (Geen W-8+)
ronron1212
8 jaar geleden
Defender haaltt niet alles er uit wat Norton wel vindt en isoleert.
capthavoc
8 jaar geleden
Als je redelijk vaak op de "dark side" van het NET komt kan het handig zijn .
Ik zelf heb er nooit behoefte aan gehad
defender is goed genoeg en bovendien als er al een "virus" op komt dan ben je sneller klaar door en herinstallatie te doen dan uren te scannen en nog niet zeker weten of alles weg is windows 10 is daar trouwens helemaal op gemaakt zelf safe boot is al moeilijk te bereiken
Het wordt mijn inzien bijna alles wat je in de toekomst kan doen aan systeem onderhoudt
iets fout ? zet alles er maar opnieuw op Zorg alleen voor een goeie backup liefst losse
files en geen encrypted full backup in een groot archive.
of een goeie online backup
en bedenk daarbij dat heel veel dingen gewoon weer van het internet te plukken zijn
wanneer nodig .
Het scheelt ook ruimte als je dat onderscheid maakt
dus maak ook onderscheid wat echt belangrijk is overigens
Als je een bedrijf hebt eenmans zaak of groter kan ik de noodzaak van een betaalde virus scanner/firewall wel begrijpen.
bamibal
8 jaar geleden
Bekend psychologisch verschijnsel. Als je er voor hebt betaald, geloof je sneller dat het ook beter is dan iets dat gratis is.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik gebruik al jaren Norton Internet Security. Waarom? Gewenning denk ik. Ik weet hoe deze werkt. Met AVG heb ik problemen gehad. PC werd traag wilde in eerste instantie niet opstarten na installatie. Dus terug naar Norton. Ik gebruikte Norton onder XP en nu nog steeds onder 7. Vista heb ik overgeslagen en 8 en 10 geen behoefte aan.
ronron1212
8 jaar geleden
Gratis pakketten zijn vaak een beetje uitgekleed.

Antwoorden (2)

De eerste vraag die je je moet stellen is: waarom is dit programma gratis? Zit er reclame bij? Heeft de software lagere normen op het gebied van virusdetectie? Komen de updates voor de software aanzienlijk later binnen dan bij betaalde pakketten? Elke update van de virusdatabank die wat langer op zich laat wachten, kan al genoeg zijn voor een infectie.

Missende delen
Veel gratis pakketten missen onderdelen of diensten die betalende pakketten wel meeleveren, zoals bijvoorbeeld een firewall, uitgebreide webbeveiliging of spamfilter. Natuurlijk, je kunt dan zo’n gratis programma combineren met een gratis spamfilter of de gratis firewall van Microsoft gebruiken.

Maar om zo’n beslissing weloverwogen te kunnen nemen, moet je zelf over de nodige technische kennis beschikken en goed op de hoogte zijn van wat er allemaal op jouw systeem gebeurt. Wat biedt het antiviruspakket en wat biedt het niet? Hoe kan ik de gebreken van het pakket zo goed en zo veilig mogelijk opvangen?

Bijkomend probleem van het combineren van gratis producten is dat deze programma’s met elkaar in conflict kunnen gaan. Ze kunnen gebruik maken van dezelfde functionaliteiten en API"s, en daardoor jouw systeem behoorlijk trager maken of juist zorgen voor extra kwetsbaarheden. Een ander, vaak onderschat probleem is dat de meeste gratis pakketten geen of nauwelijks support bieden, en vaak al zeker niet in het Nederlands.
fremar
8 jaar geleden
Doel van een virusscanner is:
1. voorkomen van besmetting
2. detecteren van besmetting
3. verwijderen van besmetting

Uit tests blijkt dat de beste gratis virusscanners vrijwel even goed scoren op punten 2 en 3 als de beste betaalde scanners. De beste betaalde scanners scoren dus iets beter op het gebied van preventie.
De beste betaalde scanners zijn op dit moment (onder meer) Bitdefender en Kaspersky, de beste gratis scanners de drie A’s (Avira, Avast en AVG) en Eset.

Voorkomen van besmetting is vooral belangrijk als het moeilijk is de malware te verwijderen. Zoals bij ransomware (Dit is een type malware dat een computer blokkeert of bestanden versleutelt, waarna losgeld gevraagd wordt).
Dit is voor mij dus een reden om “ransomwarespecialist” Kaspersky te gebruiken. Voor nog geen twee tientjes per jaar (via Mmoga.com) denk ik dat de kans het kleinst is dat m’n pc besmet wordt.

Het gaat slechts om kansen
Met virusscanners heb je minder kans op besmetting, maar geen garantie. Het hangt ook van je internetgedrag af.
Iemand met de beste virusscanner kan wel eens last van malware gehad hebben, en iemand zonder virusscanner nog nooit.

Samengevat zou je dus kunnen zeggen dat betaalde virusscanners niet overbodig zijn.
SimonV