Hoe vertel ik mijn ouders dat ik autisme heb?

Voor mij is dat een zeer moeilijke stap waar ik al lang tegenop kijk; mede omdat er thuis regelmatig gezegd is dat je je geen dingen moet laten aanpraten en omdat labels zoals ADHD onzin worden gevonden. Ik heb al wel besloten _dat_ ik het ga vertellen. (Mijn ouders hebben inmiddels de pensioenleeftijd bereikt.)

Meestal is het andersom: thuis wordt geconstateerd dat het kind 'anders is'; en wordt er dan onderzoek gedaan. In mijn geval is er na vele jaren op het werk opdracht gekomen onderzoek te laten doen vanwege o.a. mijn mindere prestaties t.o.v. ander personeel. Waar uiteindelijk uit kwam dat ik een 'stoornis in het autistische spectrum' heb. Er zijn volgens mij weinig mensen van mijn leeftijd die dat nog ontdekken. Zo'n 1 op de 100 mensen heeft zo'n stoornis.

De behandelaar raadt aan het eerst - alleen - thuis te vertellen, waarna er waarschijnlijk een gesprek met een deskundige (+ ouders en ik) zal volgen.

Wil je je eerst inlezen over kenmerken van iemand met autisme: www.autiweg.nl/dram/SPT.pdf
Graag zie ik veel antwoorden, zodat er misschien eerder een rode lijn te zien valt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gezien je profiel 111 jaar http://www.goeievraag.nl/profiel/mmm
mag je blij zijn dat je dat nog aan je ouders kan vertellen.
Z512099
8 jaar geleden
Dan bent u al 118 jaar... heftig!
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat is de reden dat je het eerst aan je ouders moet vertellen? Als je nog bij hen inwoont, of als zij bij jou inwonen, kan ik me dat voorstellen - hoewel het zelfs dat niet noodzakelijk zou zijn. Maar verder - als er zou zijn ontdekt dat jouw linkerwijsvinger minder goed functioneert waardoor je wat langzamer typt dan een willekeurige collega, dan hoef je dat toch ook alleen maar aan je ouders te vertellen als je dat zelf wilt, cq als het relevant is? Nu ontstaat bij mij de indruk dat het brengen van deze boodschap therapeutisch is bedoeld. Maar dat is een aanname - dus bij deze de vraag: klopt dat, zit er een therapeutische bedoeling achter? Met als tweede gedachte: als het brengen van deze boodschap inderdaad therapeutisch is bedoeld, dan heb je het hier over een ander probleem dan over het autisme (dan wel over de ASS, zoals het tegenwoordig (terecht) wordt genoemd) sec.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryo: zie PM
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zeker niet waar dat het weinig voorkomt dat je pas later ontdekt dat je autisme hebt. Vóór 1996 was het werk van de Duitse dokter Hans Asperger niet vertaald, waardoor alleen gekeken werd naar "klasiek autisme"dus inclusief laag IQ. Het blijkt dat zeer veel ASS'-ers juist zo intelligent zijn, dat ze zich naar buiten toe normaal voor kunnen doen, alleen kost het heel veel energie om je steeds aan te moeten passen. Zelf kwam ik er achter toen ik 34 was. En op fora en in verenigingen vertellen veel mensen dat ze het pas later te weten zijn gekomen. Gelukkig wordt er nu bij kleine kinderen meer op gelet, en wordt het vaak eerder ontdekt. Zo blijkt het ook bij vrouwen net zo vaak voor te komen als bij mannen, alleen weten zij het nóg beter te verbergen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon:
Ik stuur een PM.

Antwoorden (4)

Het is eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijke boodschap. Want jij bent hetzelfde als één op de honderd Nederlanders. Dus een heleboel meer mensen zijn dat samen met jou.

Zoals je het in de toelichting vertelt is het trouwens beter dan zoals het in het hoofdvraag staat. Jij hebt geen autisme, want je bent zonder problemen je jeugd en schoolopleidingen door gekomen en bent al heel lang aan het werk. Kinderen die autist worden genoemd die hebben speciale begeleiding nodig en zijn vaak niet in staat om een zelfstandig leven te leiden.

Nee, jij hebt alleen maar een kleine stoornis in het autistische spectrum. En dat is hoe ze dat tegenwoordig noemen. Want vroeger werd daar geen onderzoek naar gedaan en geen naam aan gegeven. Dikke kans dat jouw vader op zijn werk ook iemand had rondlopen met zo'n kleine stoornis in het autistische spectrum. Maar die persoon was daar heus niets minder om waard, kon gewoon zijn of haar werk doen. Alleen de sociale omgang met collega's zal wat minder geweest zijn. Stel je voor dat iedereen hetzelfde sociale niveau had, dat zou niet werkbaar zijn! Nee, het is goed dat allemaal verschillende mensen met elkaar op de werkvloer zijn en ieder z'n eigen inbreng in het arbeidsproces heeft.

Dus je vertelt gewoon dat op je werk is ontdekt dat jij een kleine stoornis in het autistische spectrum hebt, en dat je blij bent dat ze nu eindelijk weten waarom jij anders reageert dan jouw collega's.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" Jij hebt geen autisme, " De specialisten denken anders :). "want je bent zonder problemen je jeugd en schoolopleidingen door gekomen en bent al heel lang aan het werk." Zonder problemen zou ik niet echt durven beweren... "Kinderen die autist worden genoemd die hebben speciale begeleiding nodig en zijn vaak niet in staat om een zelfstandig leven te leiden." Bij kinderen is het juist vaak (nog) veel minder een probleem in de praktijk, zo is gebleken. (Misschien omdat de eisen dan lager zijn. Reden zou ik moeten opzoeken.) Juist wat later (dus als men gaat werken bijvoorbeeld) geeft het meer problemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof niet in "kleine"en "grote" mate van autisme. Je hebt het of niet. Daarnaast komt het vaak voor dat je ook andere problemen hebt, zoals verstandelijk gehandicapt, bipolaire stoornis of dergelijke.
Cryofiel
8 jaar geleden
Autisme (niet klassiek autisme, maar ASS) komt wel degelijk in verschillende graden voor. Je kunt het erger of minder erg hebben. En er zijn verschillende dimensies. Je kunt het erger en minder erg hebben op de ene, de andere, of weer een andere dimensie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral @pokemon:
Er zijn i.i.g. 16 veschillende afwijkingen t.o.v. 'Neuro-Typicals' gevonden.
De ene persoon met autisme heeft andere afwijkingen dan de andere, en ik kan me voorstellen dat je per type afwijking ook weer gradaties kan hebben.
amc
8 jaar geleden
Er zijn zeker veel verschillen in ASS. Zelfs in de soorten die bekend zijn, heeft niet iedereen dezelfde aandoeningen of problemen die bij een specifieke soort lijken te horen.
Mijn zoon heeft GTS en daarbij denkt iedereen automatisch aan tics én scheldwoorden of harde geluiden maken die niet te beheersen zijn. Mijn zoon heeft alleen tics die soms heftig waren. Ik heb ze als moeder genegeerd want ze horen bij hem....je kunt ook niet zeggen om niet meer met de ogen te knipperen bijv. Hij heeft van mij een groot zelfbewustzijn meegekregen in zijn opvoeding en hij weet dat hij intelligenter dan de rest is en profileert zich ook zo. Hij kan zich heel goed focussen en geeft nooit op. Zijn ADHD is hij kwijtgeraakt en ik heb altijd geweigerd hem medicatie te laten slikken daarvoor. Het was even een lastige tijd toen hij een enorm druk jochie was, maar we hebben geluk gehad dat hij eroverheen gegroeid is. Hij heeft echt aan zijn tics gewerkt en zelfs die heeft hij nog maar sporadisch. Hij heeft een hoog functionerend autisme en zelfs ik twijfel weleens of hij niet alleen meer begaafd is en er een foute diagnose is gesteld. Hij is zelfs nooit gepest op school en lag goed bij de andere kids. Hij was het zelf die geen behoefte aan vriendjes had, omdat hij zich dan aan moest passen aan ruziën enz. iets waar hij een bloedhekel aan had. Op het VO vond hij ze maar dom want 'ze blowen en zuipen' en hoe dom kan je dan zijn! Ook het eeuwige gedoe met hun mobiels stoorde hem enorm en uitgaan vond hij helemaal niks...al die herrie en je kan niet eens me elkaar praten! Argumenteren kon hij immers als de beste en zelfs de leraren hadden vaak geen antwoorden meer omdat hij gewoon gelijk had. Hij is net 21 geworden en studeert ICT op het HBO. Iets waarvoor je mjjns inziens wel autistisch moet zijn in enige mate. Hij houdt zich bezig met big data/ development en E-health op het ogenblik, dus vooral scripts en codes en dat vindt hij leuk. Hij heeft vooral veel vrienden op internet en dat 'all over the world'. (goed voor zijn talen) en leert Russisch/Italiaans en Spaans erbij, 'for the fun of it'. Heeft een paar vrienden die hij af en toe bezoekt en soms even een vriendinnetje, maar die doen zo moeilijk ;-) Als moeder mis ik alleen het feit dat hij niet van lichamelijk contact houdt, dus knuffelen was er nooit bij. Verder komt hij er wel en zit goed in zijn vel. Dat is voor mij het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoogfunctionerend autisme: " 'Hoog' slaat ook op een vergelijking met de andere personen met autisme ('laagfunctionerend autisme', oftewel autisme mét verstandelijke beperking)"
Althans dat zegt Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://theoraah.tumblr.com/post/142300214156/understanding-the-spectrum
Heb je er al eens gedacht dat je ouders het idee al kunnen hebben gehad, dat deze stempel mogelijk op jou geplakt zou kunnen worden? Maar er vanaf hebben gezien je erop te laten testen, omdat zij bang waren dat dit jouw toekomst misschien in de weg kwam te staan?
Als ze dit dan nu van jou horen en je daarbij duidelijk maakt dat je je baan gewoon houdt en niet iemand anders bent, ondanks je autisme, heb je een grote kans dat ze dit accepteren en er zich in willen verdiepen om te ontdekken hoe ze je kunnen helpen en bijstaan hierin.
Heb je niet gemerkt dat je ouders milder zijn geworden met het ouder worden? Veel mensen worden dat, naar mate ze ouder worden en kunnen dan veel meer van hun kinderen hebben dan toen ze nog jonger waren. Ze zien echt wel dat jij volwassen bent en je niet zomaar iets aan laat praten en als dat niet het geval is, wordt het tijd dat ze dat ontdekken. Juist dat volwassen zijn, moet het mogelijk maken op een volwassen manier aan je ouders duidelijk te maken dat je autistisch bent en daarbij hun steun en begrip nodig hebt.
Vraag hen je te laten uitpraten en naar je te luisteren voordat je dit vertelt. Vertel ze wat er met je is en hoe je daar achter bent gekomen, vertel hen ook hoe moeilijk het voor je is dit met hen te delen en geef daarna zo rustig mogelijk antwoord op hun vragen (ook als deze sarcastisch zijn), Neem als je dat prettig vind iemand mee die je vertrouwt, terwijl je dit gesprek voert. Mogelijk hebben ze wat tijd nodig om dit te verwerken en/of te accepteren, geef ze die tijd dan, het is voor geen enkele ouder makkelijk te horen dat zijn/haar kind iets mankeert, hoe klein of groot dit ook is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" en je daarbij duidelijk maakt dat je je baan gewoon houdt"
Dat is nog maar de vraag. "en er zich in willen verdiepen om te ontdekken hoe ze je kunnen helpen en bijstaan hierin."
Ik heb niet het idee dat iemand mij kan bijstaan (of zelfs dat dat echt nodig is).
Het zit in je genen. Daar valt niks meer aan te veranderen.
Daarentegen, als zijnde iemand met autisme kan ik dat niet goed beoordelen. "...en je niet zomaar iets aan laat praten en als dat niet het geval is"
Ik ben onzeker op veel punten; dit is er één van. "Vraag hen je te laten uitpraten "
Ik wil het juist kort en bondig houden :).
Liefst zo snel weer mogelijk gaan 'tot de orde van de dag'. Ik weet helemaal niet of ik er wel (veel) over wil praten. Waarschijnlijk niet.
Daar is veel sociale interactie voor nodig; iets waar ik moeite mee heb (kenmerk van autisme).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mmm, Bedankt voor je op- en aanmerkingen, je hoeft het niet overal mee eens te zijn en jezelf in ieder antwoord te herkennen, je moet ermee doen wat jou goed lijkt, doe je er niets mee, ook prima.
Iedereen met welke vorm van autisme dan ook, heeft weer zijn eigen sterke en zwakke punten, net als mensen die dit niet hebben. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel met de door jou aangegeven punten:
Ik ging er vanuit, dat het bedrijf waar jij werkt, het beste met je voor heeft, niet ieder bedrijf neemt de moeite hun werknemers te laten onderzoeken als ze minder presteren, maar doen in dat geval moeite om je eruit te werken. Kan een verkeerde aanname zijn, maar ik hoop voor jou dat dat niet het geval is.
Met bijstaan bedoel ik, een persoon die je bijstaat in moeilijke periodes, al is het maar om naar je te luisteren of je af te leiden van negatieve gedachten.
Aan onzekerheid kan gewerkt worden, ondanks de autisme, sta daarvoor open.
Het is belangrijk dat je kunt zeggen wat je wil zeggen, zonder onderbroken te worden, of dat nu een lang of kort verhaal is. Probeer stapje voor stapje meer te gaan praten over je beperking, het accepteren wordt hier makkelijker door, zowel voor jou, als voor anderen. Het moet bij jou gaan horen, een deeltje van jezelf worden, zonder jou als persoon te overheersen of te belemmeren. Zoek hulp bij de dingen die je in de weg staan, veel kan er wel verbetert worden, zoals je onzekerheid. Stop nooit met investeren in jezelf, haal eruit wat erin zit, accepteer van jezelf niet de woorden: "dat kan ik niet", je kunt veel meer dan je nu denkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mmm ik vind het knap dat je zo goed kunt verwoorden waar je mee zit en wat je zwakke punten zijn, ook je reacties op de antwoorden.
Allereerst; het is geen schande om autisme te hebben....je hoeft je nergens voor te schamen want jij kunt er niets aan doen!

Je zult misschien nog raar opkijken als je het jouw ouders vertelt...waarschijnlijk denk je dan "Waar heb ik me eigenlijk druk om gemaakt?" Ik denk dat jouw ouders toch wel een vermoeden hadden en dan is het fijn dat ze zekerheid hebben. Bedenk dat je autisme nooit kan omzeilen...het hoort bij je en misschien is het al bij jouw ouders aangekaart door leerkrachten op de basisschool toen je in de tienerleeftijd kwam? Wellicht is dit wel eens ter sprake gekomen op een ouderavond of ander gesprek dat met jouw ouders plaatsvond.
Had je de pech geen opmerkzame leraren te hebben, dan hoeft het uiteraard niet opgemerkt of besproken te zijn geweest. Dan nog kan het jouw ouders ook opgevallen zijn dat je toch anders reageerde dan leeftijdsgenoten.

Om daar achter te komen, kan je gewoon een gesprek met hen aangaan. Zoek een rustig moment uit en vraag hen eerst of ze wel eens een vermoeden hadden dat je toch 'anders' was. Laat hen in hun waarde en zeg niets dat erop kan wijzen dat je het hen ergens verwijt. Je kunt hen niets verwijten want het is ook niet HUN schuld!
Neem het rapport/diagnose mee en laat het hun lezen.
Dan weten ze het en wellicht valt het muntje dan en is het raadsel voor hen ook opgelost, mochten ze het wel eens hebben afgevraagd.

Ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, maar misschien hebben ze, net als mijn ouders geen idee wat ASS (Autistische Spectrum Stoornis) inhoudt. Let wel...dit is geen klassiek autisme want dat hadden ze zeker gemerkt! Dan had je echt wel begeleiding nodig gehad en nooit zelfstandig kunnen werken. Omdat je een werkgever hebt, heb je wel een functionerend autisme en dat is niet zo ingrijpend als autisme op zich.

Toen ik de diagnose Gilles de la Tourette ( óók een ASS) kreeg bij mijn zoontje en het mijn ouders vertelde, hadden zij ook geen idee wat het inhield. Dit terwijl mijn broertje ook anders was dan leeftijdsgenootjes en hij heel lang medicatie ervoor moest slikken. Dit was in de jaren 60 en men wist nog niet veel over ASS. Mijn moeder gaf aan ook niet te weten wat mijn broertje had. Ik herkende veel van mijn broer ook bij mijn zoon, zoals de hoge intelligentie, het enorme geheugen en opsommen van feiten. Mijn zoon studeert nu op de HBO en dit gaat prima. Ik zie het bij hem als een gave en dat is het ook op zijn gebied (ICT).

Maar er zijn heel veel soorten autisme stoornissen
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Je weet nu tenminste wat je hebt en kunt er niets aan doen dat je op sommige punten minder goed functioneert. Je weet dat je niet dom bent, maar wat meer moeite hebt met begrijpen of snel anticiperen. Misschien ontbreekt het ook aan sociale vaardigheden.... Daarvoor ben je misschien toch creatiever dan anderen, onthoudt beter en in elk geval ban je goudeerlijk, wat dat is ook iets wat de meeste autisten zijn! Elk nadeel heeft zijn voordeel en onthoudt dat jij ook waardevol bent, laat je niets anders wijsmaken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik een groot probleem vind met collega's, is dat ik me steeds aan moet passen aan hen, en dat dan toch mijn contract niet verlengd wordt, omdat ik niet in het team pas. Laten zij zich ook enes aan mij aanpassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor het antwoord.
amc
8 jaar geleden
pokemon@; Juist het aanpassen aan iemand met ASS is het probleem. Jij denkt anders, reageert anders, omdat jij anders geprogrammeerd bent in jouw computer (hersens). De rest zonder autistische stoornis heeft geen idee wat er zich in jouw hoofd allemaal afspeelt. Zij denken immers allemaal in dezelfde richting. Zij kunnen zich net zo min aan jou aanpassen als omgekeerd het geval is. Het lastigste is nog het gebrek aan sociale vaardigheden van jouw kant. Bij ASS is het een bekend gegeven dat daarvan weinig tot geen sprake is en jij je daardoor nooit zo gedraagt als de rest. Het is jammer dat er nooit aandacht voor dat aspect is en de mensen om je heen geen idee hebben waarom je toch anders bent. Zouden ze weten waar jij je doorheen moet worstelen, zou dit voor meer begrip kunnen zorgen. Sterker nog....de bazen hebben zelfs geen idee wat ASS inoudt! Daar is nog een enorme inhaalsslag te maken, zeker omdat de stoornis steeds vaker voorkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"de bazen hebben zelfs geen idee wat ASS inoudt! "
Op dit moment heb ik dat idee ook (nog). Op een paar links naar informatie (met het verzoek het te lezen) heb ik geen antwoord gekregen. Ik heb zelfs het idee dat de _behandelaars_ geen goed beeld hebben van wat A.S.S. precies is. Natuurlijk, ze hebben DSM5 gelezen, er voor gestudeerd, (eigen) samenvattingen gemaakt van de theorie, zien de 'patienten' dagelijks en praten er dagelijks mee... Niettemin heb ik het idee dat ze niet _wezenlijk_ weet wat het inhoudt om het te hebben. Wellicht een beetje zoals een blanke niet _echt_ kan voelen hoe het voor niet-blanke is om gediscrimineerd te worden, ook al heb je er nog zoveel over gelezen en mee gewerkt.
(Op die plekken waar zulke discriminatie veel voorkomt.)
amc
8 jaar geleden
Er is nog steeds geen duidelijk zicht op de specifieke kenmerken van de bepaalde soorten die inmiddels bekend zijn. Vroeger dacht men zelfs dat het met een laag IQ te maken had en daarvan is men inmiddels teruggekomen. Mensen met ASS hebben gewoon moeite met plannen en verwerken informatie op een andere manier. Ze zien vaak alles meer in details en kunnen het geheel niet overzien. Ze handelen dan ook meestal trager. Ook de deskundigen komen steeds weer tot andere inzichten naarmate steeds meer onderzoek plaatsvindt. De meest voorkomende ASS vormen zijn wel Asperger en PDD-NOS. Aanvankelijk dacht men dat ze onderling veel verschilden en dit blijkt nu niet zo te zijn...de aanpak is ook dezelfde en daarom zullen (of zijn inmiddels) beide namen vervallen en spreekt men alleen over ASS. Ook de deskundigen zijn het niet altijd met elkaar eens en doen nog steeds onderzoek. ASS-ers zijn ook niet allemaal hetzelfde ook al hebben ze dezelfde diagnose gekregen. Sommigen hebben symptomen die bij een andere soort horen en anderen missen weer bepaalde aandoeningen die ze volgens de kenmerken zouden moeten hebben en dat maakt het zo moeilijk. Je zou eigenlijk per individu moeten kijken en daarvoor een speciaal behandelplan moeten maken en specifieke aanwijzingen voor de omgeving. Zou jouw werkgever nu daadwerkelijk meer willen weten hoe er het beste met jou omgegaan kan worden, dan zal hij, net als docenten en ouders bijv. een meer algemeen overzicht over ASS krijgen om zich een voorstelling te maken. Het is beter dan niets, maar het is niet ideaal, omdat het niet direct met jou en jouw problemen te maken kan hebben. Je ziet het goed, niemand kan zich echt een goede voorstelling maken wat jij meemaakt. Mensen met empathie kunnen zich wel een voorstelling kunnen maken en zich iets inleven, maar je wéét het pas als je het zelf hebt.
Je bent dus afhankelijk van het empathisch vermogen van jouw baas en of hij er ook aandacht aan wil geven.
Het is mogelijk om als werkgever subsidie te krijgen als hij een ASS-er in dienst houdt en
misschien is dit interessant om even door te lezen.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/opleiding-en-beroep/146588-participatiewet-en-werken-met-autisme.html
Je kan proberen uit te leggen waar je moeite mee hebt of waar je op vastloopt. Ik heb het zelf op die manier gedaan, daarna werd er veel duidelijk voor mijn ouders. Ik heb er echt geen spijt van.